De Porsche Panamera, de vierzits-GT die volgende maand wordt onthuld op het salon van Shanghai, wordt de eerste auto die een stop-startsysteem combineert met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, in dit geval de PDK. Onder de motorkap zijn enkel krachtbronnen met directe injectie te vinden. Om het verbruik te reduceren, is op heel wat (vooral bewegende) onderdelen gewicht bespaard en is het rendement van de randorganen verbeterd. Ook het lichte koetswerk in aluminium en magnesium helpt enkele druppels SuperPlus besparen. Als gevolg van alle maatregelen laat een panamera S een normverbruik van 10,8 l/100 km optekenen.
De stroomlijn is uiteraard ook geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijke luchtweerstand, onder meer dankzij een beklede wagenbodem. Maar het meest opvallend is dat de Turbo een variabele kofferspoiler krijgt met vier posities. Afhankelijk van de situatie veranderen de hoek waaronder hij is geplaatst, zijn geometrie en zijn oppervlak. Een andere opmerkelijke innovatie is de luchtophanging die indien nodig extra lucht kan toevoegen. Die is standaard op de Turbo en kan als optie worden besteld op de andere versies. Het verschil tussen de "sport"- en "comfort"-programma's wordt er nog groter door. Wie het allerbeste wil, bestelt bovendien het PDCC, dat actief rolbewegingen tegengaat. Het wordt enkel geleverd in combinatie met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel in de achteras.
In het interieur vallen vooral de vier stoelen met hun anatonomische vorm en opmerkelijke hoofdsteun op. Als optie kunnen ze worden uitgerust met een elektrische verstelmogelijkheid en ventilatie. En om het geluidscomfort aan boord te optimaliseren, heeft de auto immens veel uren in de windtunnel doorgebracht om stroomlijngeluiden te reduceren, terwijl tegelijk niet vergeten is om het motorgeluid wel tot het interieur te laten doordringen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!