Radford, een legendarische Britse carrossier, herrijst in de Verenigde Staten uit zijn assen op initiatief van F1-wereldkampioen uit 2009 Jenson Button, designer Mark Stubbs en journalist Ant Anstead. Hun eerste project is een eerbetoon aan de legendarische Lotus Type 62, wat meteen de naam verklaart: Radford Type 62-2. Hij neemt de moderne Toyota-aandrijflijn uit de nakende Lotus Emira over en blijft qua design zeer trouw aan het oorspronkelijke model.
Trouw aan het origineel
Het design van het interieur is nog niet onthuld. Het koetswerk blijft daarentegen heel trouw aan dat van de oorspronkelijke Type 62. Klanten krijgen de keuze tussen de versies Classic en Gold Leaf. In beide gevallen gaat het om een tweezits-coupé met de motor centraal achterin, gebouwd op een aluminium chassis dat is geïnspireerd op de autosport, met schroefveren en in 4 richtingen verstelbare schokdempers. De neus krijgt een hydraulisch liftsysteem zodat hij niet geschonden raakt wanneer je een parking verlaat. De auto is 1.133 millimeter hoog terwijl de vleugels rond de wielkasten verbreed zijn en op de zijkant kenmerkende luchtinlaten te zien zijn. Achteraan kan de klant kiezen uit diverse spoilers in de vorm van een eendenstaart.
Hart van de Lotus Emira
Centraal achterin ligt de 3.5-V6 turbo met Toyota-wortels uit de nieuwe Lotus Emira, die 430 pk ontwikkelt in de Classic en zelfs 500 pk in de Gold Leaf dankzij verbeterde zuigers, kegels, nokkenassen en motorsturing. De Radford Type 62-2 blijft uiteraard steeds een zuivere achterwielaandrijver en laat de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Als optie heeft de Gold Leaf een sperdifferentieel terwijl ABS en een trekkrachtcontrole standaard zijn op deze circuitgerichte variant.
Moderne technologie
Onder zijn looks van een Le Mans-bolide uit de jaren ’70 – volgens de woorden van Jenson Button – doet de Radford Type 62-2 een beroep op moderne technologie. De buitenspiegels zijn vervangen door camera’s, het dashboard krijgt een digitaal scherm van 6 duim, de auto is uitgerust met WiFi-connectiviteit en Bluetooth, en het audiosysteem telt 5 luidsprekers, terwijl de koplampen ledtechnologie gebruiken.
Prijs en leveringen
De prijzen van de Radford Type 62-2 zijn nog niet gecommuniceerd, maar de ambachtelijke constructeur belooft een productiestart voor eind 2021 en de eerste leveringen tegen begin 2022. Er worden slechts 62 exemplaren van gebouwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!