Geconfronteerd met steeds strengere CO2-emissienormen moeten ook Amerikaanse fabrikanten afscheid nemen van hun beroemde adagium "there is no substitute for cubic inches". De meest logische oplossing is om elektrisch te gaan rijden, zoals Ford heeft gedaan met de F150 Lightning en General Motors met de elektrische Chevrolet Silverado en GMC Sierra.
Ook Ram ging 100% elektrisch met de 1500 REV, maar de markt wil nog niet meteen mee. Daarom hebben ze een alternatief voorzien: de 5,7 liter-V8 die vandaag gebruikt wordt, krijgt een zowel drukgevoede als geëlektrificeerde 3 liter-zespitter als opvolger: de Hurricane.
Klein maar dapper
De 2025-generatie van de RAM 1500 laat de keuze tussen twee varianten van die Hurricane-krachtbron, die Stellantis reeds gebruikt voor de Jeep (Grand) Wagoneer. De eerste is 420 pk en 636 Nm sterk, de tweede is goed voor 540 pk en 706 Nm. De zes-in-lijn wordt hoe dan ook gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Die nieuwe motoren gaan hand in hand met een stijver ladderchassis en een opgewaardeerde ophanging. Het maximale trekvermogen wordt opgetrokken van 5.252 naar 5.780 kilogram, het maximale laadvermogen van de RAM 1500 bedraagt nog steeds 1.043 kilogram.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!