Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Range Rover 2011

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-06-2010

In 2011 krijgt de Range Rover een nieuwe V8-diesel. Die is tegelijk krachtiger en zuiniger. Hij wordt gekoppeld aan een nieuwe achttrapsautomaat en het Terrain Response-systeem is nog verder verfijnd.

Voor modeljaar 2011 van de Range Rover, die vanaf heden kan worden besteld, zijn heel wat technische aanpassingen doorgevoerd aan de V8-turbodiesel. De nieuwe motor van 4,4 liter vervangt de oude 3.6-V8 en wordt daardoor krachtiger (313 in plaats van 272 pk) en koppelrijker (700 in plaats van 640 Nm). Densondanks is dit nieuwe blok minder dorstig: Land Rover belooft een verbruiksreductie van 18,5 procent. Hij verstookt namelijk 9,1 l/100 km en ziet zijn CO2-uitstoot dalen van 253 naar 294 g/km voor de oude V8.

Ook nieuw is dat de TDV8 voortaan wordt gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat die wordt bediend met een draaiknop in plaats van met een pook, net zoals in recente Jaguar-modellen. Die overbrenging is ten dele verantwoordelijk voor de verbruiksreductie. Maar wees gerust: met een sprint naar 100 km/h en een topsnelheid van 210 km/h blijven de prestaties erg sportief. De rest van het gamma verandert niet: de 5.0-V8, naar keuze met of zonder compressor, blijft in de brochure staan met zijn zestrapsautomaat. In België is de atmosferische versie van deze bezinemotor echter niet verkrijgbaar, tenzij op speciaal verzoek.

Het Terrain Response wordt bij deze technische opfrisbeurt verfijnd. Het systeem kan nog steeds het gedrag van de SUV aanpassen aan de ondergrond volgens programma's die de bestuurder met een draaiknop selecteert. Vanaf modeljaar 2011 zal de Range Rover gemakkelijker vertrekken op zand en op rotsige ondergrond. Ook de wegrijhulp voor op hellingen en de afdaalhulp werden verbeterd.

Verder nieuws is dat de rugleuning van de achterbank voortaan elektrisch verstelbaar is. Het meest performante audiosysteem op de optielijst, van Harman Kardon, kan via 19 luidsprekers tot 1.200 Watt genereren. Voor klanten die absoluut duidelijk willen maken dat ze de jongste evolutie van de Range Rover hebben gekocht, is er het optionele design pack. Dat bestaat uit een herwerkte voorbumper met een titaniumafwerking voor de mistlampen, het radiatorrooster en de zijdelingse luchtuitlaten terwijl de onderste rand van het koetswerk, de achterbumper en de uitlaatsierstukken in roestvrijstaal zijn uitgevoerd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten