Voor de modellen van 2017 voert Land Rover een reeks verbeteringen door aan de Range Rover Sport. Belangrijkste aanpassing is de komst van een kleinere motor, maar er is ook een nieuw infotainmentsysteem en de mogelijkheid om semi-autonoom te rijden.
2.0 liter diesel
Wat de motoren betreft, valt vooral op dat de JLR groep plaats maakt voor de 2.0 Ingenium diesel onder de motorkap, een compacte krachtbron die niet alleen zuinig is maar ook uitstekende CO2-cijfers kan voorleggen. Hierdoor kan hij op basis van de officiële verbruikstest een gunstig CO2-gemiddelde voorleggen van 164 gr/km. Hij krijgt de SD4-badge en kan volgens Land Rover de sprint naar 90 mijl per uur (96 km/u) klaren in 8 seconden. De 2.0 vervangt de SDV6 (3.0 liter) als basisversie. Daarnaast zien we - net als bij de Range Rover - een nieuwe 3.0 V6 benzine opduiken. Die krijgt 340 pk en neemt zo onder de 5.0 V8 plaats in het gamma. In de Range Rover Sport is de nieuwe V6 goed voor een CO2-uitstoot van 243 gr/km en voor een spurtje naar 96 km/u in 7,1 seconden.
Semi-autonoom? Niet echt
Wat rijhulpen betreft, vinden we voortaan een actieve rijvaksensor met stuurhulp, een adaptieve cruise-control en assistentie bij het slepen. De constructeur heeft het over semi-autonoom rijden dat zijn intrede doet, al is die claim wat optimistisch aangezien hij niet over een functie beschikt die autonoom het rijden overneemt in fileverkeer. Dat systeem vind je wel al bij onder meer de Duitse constructeurs. Van een AutoPilot zoals bij Tesla is al helemaal geen sprake. Voor het overige krijgt de Range Rover Sport een infotainmentsysteem dat een groter aanraakscherm (10 duim) gebruikt. De bediening is vereenvoudigd en hij kan over nieuwe applicaties voor smartphones beschikken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!