Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Range Rover Sport SV heeft 635 pk, haalt 290 km/u en pronkt met carbonvelgen

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-05-2023

Land Rover stelt de Range Rover Sport SV voor, een 635 pk sterke en 290 km/u snelle sportvariant die op carbonvelgen van 23 duim staat en over een hydraulische 6D-ophanging beschikt.

De snelste Range Rover Sport heet niet langer SVR, maar gewoon SV (van Special Vehicle). Maar dat wil niet zeggen dat Land Rover half werk levert. Eerder integendeel, want de Sport SV mag zich de krachtigste Range Rover ooit noemen. En het blijft niet bij power alleen, want er is ook sprake van een innovatieve ophanging die deze loebas wil laten sturen als een hot hatch. De highlights:

635 pk en 290 km/u

Onder de motorkap van de Range Rover Sport SV schuilt de bekende, aan een achttrapsautomaat gehangen 4,4 liter-V8 van BMW-orgine, voor de gelegenheid werd de mildhybride V8-biturbo opgevoerd naar 635 pk. Het maximale koppel bedraagt 750 Nm. Ter vergelijking: de vorige Range Rover Sport SVR puurde 575 pk en 700 Nm uit zijn door een supercharger geholpen 5 liter-krachtbron.

De nieuwe Range Rover Sport SV sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 290 km/u. De gemiddelde CO2-uitstoot ligt 15% lager dan die van de SVR.

2023 Range Rover Sport SV

Carbon zorgt voor gewichtsreductie tot 76 kilogram

Het koetswerk van de nieuwe Range Rover Sport SV krijgt een aerodynamische bodykit die een aangepaste motorkap uit koolstofvezel combineert en een voorbumper met grotere koelsleuven combineert met een achterdiffusor waaruit twee dubbele, met carbon omrande einddempers komen piepen. 

Je zal de nieuwe Range Rover Sport SV ook met carbonvelgen van 23 inch kunnen bestellen, die het gewicht van deze SUV met 35,6 kilogram drukken. Al is het dieet pas compleet als je ook voor de koolstofkeramische remmen opteert, die de massa met eens 34 kilogram verminderen. De kleur van de Brembo-remklauwen met acht zuigers kan je zelf kiezen.

2023 Range Rover Sport SV

Body And Soul Seats (BASS)

Het extra luxueus verpakte interieur van de nieuwe Range Rover Sport SV herken je aan de zogenoemde SV Performance Seats met geïntegreerde hoofdsteunen, carbon kuip en verlichte SV-logo's. Die sportstoelen komen met BASS-technologie, kort voor Body And Soul Seats.

Die BASS-sportstoelen zijn immers voorzien van een systeem dat aan de muziek aangepaste vibraties doorgeeft aan je lichaam. De geluidservaring zou top notch moeten zijn, want de Meridan Signature-installatie telt ook 29 luidsprekers.

2023 Range Rover Sport SV

6D Dynamics-ophanging

De nieuwe Range Rover Sport SV staat op een volledig herwerkte onderstel met zogeheten 6D Dynamics-ophanging. Het gaat om een semi-actief systeem met onderling verbonden dempers en luchtvering, dat stabilisatorstangen overbodig maakt. Deze technologie moet het koetswerk van de  Range Rover Sport SV vlak en stabiel houden bij het remmen, het acceleren en het bochtennemen. 

Die 6D Dynamics-ophanging wordt gedirigeerd via de verschillende rijmodi, die ingrijpen op onder meer de sturing van de permanente vierwielaandrijving, de actieve vierwielsturing en de werking van het sperdifferentieel. Ook de hoogte van het koetswerk is afhankelijk van de onderstelsettings, in agressieve SV Mode legt de nieuwe Range Rover Sport SV zich 2,5 centimeter dichter bij het asfalt.

2023 Range Rover Sport SV

Edition One

Het is nog even wachten op de Belgische prijs van de nieuwe Range Rover Sport SV. We weten wel dat de nieuwe topversie debuteert als Edition One, een versie die enkel aangeboden zou worden aan de vaste klanten van Land Rover.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten