De snelste Range Rover Sport heet niet langer SVR, maar gewoon SV (van Special Vehicle). Maar dat wil niet zeggen dat Land Rover half werk levert. Eerder integendeel, want de Sport SV mag zich de krachtigste Range Rover ooit noemen. En het blijft niet bij power alleen, want er is ook sprake van een innovatieve ophanging die deze loebas wil laten sturen als een hot hatch. De highlights:
635 pk en 290 km/u
Onder de motorkap van de Range Rover Sport SV schuilt de bekende, aan een achttrapsautomaat gehangen 4,4 liter-V8 van BMW-orgine, voor de gelegenheid werd de mildhybride V8-biturbo opgevoerd naar 635 pk. Het maximale koppel bedraagt 750 Nm. Ter vergelijking: de vorige Range Rover Sport SVR puurde 575 pk en 700 Nm uit zijn door een supercharger geholpen 5 liter-krachtbron.
De nieuwe Range Rover Sport SV sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 290 km/u. De gemiddelde CO2-uitstoot ligt 15% lager dan die van de SVR.
Carbon zorgt voor gewichtsreductie tot 76 kilogram
Het koetswerk van de nieuwe Range Rover Sport SV krijgt een aerodynamische bodykit die een aangepaste motorkap uit koolstofvezel combineert en een voorbumper met grotere koelsleuven combineert met een achterdiffusor waaruit twee dubbele, met carbon omrande einddempers komen piepen.
Je zal de nieuwe Range Rover Sport SV ook met carbonvelgen van 23 inch kunnen bestellen, die het gewicht van deze SUV met 35,6 kilogram drukken. Al is het dieet pas compleet als je ook voor de koolstofkeramische remmen opteert, die de massa met eens 34 kilogram verminderen. De kleur van de Brembo-remklauwen met acht zuigers kan je zelf kiezen.
Body And Soul Seats (BASS)
Het extra luxueus verpakte interieur van de nieuwe Range Rover Sport SV herken je aan de zogenoemde SV Performance Seats met geïntegreerde hoofdsteunen, carbon kuip en verlichte SV-logo's. Die sportstoelen komen met BASS-technologie, kort voor Body And Soul Seats.
Die BASS-sportstoelen zijn immers voorzien van een systeem dat aan de muziek aangepaste vibraties doorgeeft aan je lichaam. De geluidservaring zou top notch moeten zijn, want de Meridan Signature-installatie telt ook 29 luidsprekers.
6D Dynamics-ophanging
De nieuwe Range Rover Sport SV staat op een volledig herwerkte onderstel met zogeheten 6D Dynamics-ophanging. Het gaat om een semi-actief systeem met onderling verbonden dempers en luchtvering, dat stabilisatorstangen overbodig maakt. Deze technologie moet het koetswerk van de Range Rover Sport SV vlak en stabiel houden bij het remmen, het acceleren en het bochtennemen.
Die 6D Dynamics-ophanging wordt gedirigeerd via de verschillende rijmodi, die ingrijpen op onder meer de sturing van de permanente vierwielaandrijving, de actieve vierwielsturing en de werking van het sperdifferentieel. Ook de hoogte van het koetswerk is afhankelijk van de onderstelsettings, in agressieve SV Mode legt de nieuwe Range Rover Sport SV zich 2,5 centimeter dichter bij het asfalt.
Edition One
Het is nog even wachten op de Belgische prijs van de nieuwe Range Rover Sport SV. We weten wel dat de nieuwe topversie debuteert als Edition One, een versie die enkel aangeboden zou worden aan de vaste klanten van Land Rover.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!