Ferrari heeft altijd geprobeerd om een directe link te leggen tussen hun F1-wagens en hun supersportwagens voor de openbare weg. Vooralsnog moeten ze echter hun meerdere erkennen in de Mercedes-AMG One, want die wordt aangedreven door een hybride 1,6 liter-V6 die nauw verwant is met de Formule 1-wagens waarmee Lewis Hamilton en Nico Rosberg verschillende wereldtitels achter hun naam schreven. En er is de McLaren Solus, natuurlijk.
Zo mogelijk nog straffer is de door Red Bull Racing ontwikkelde Aston Martin Valkyrie, al heeft die inmiddels een opvolger gekregen in de gedaante van deze op het Goodwood Festival of Speed onthulde RB17. Opnieuw ontwikkeld door meesteringenieur Adrian Newey, maar deze keer uitgebracht als een pure Red Bull Racing-creatie. Zijn laatste meesterwerkje voor het team, want Newey heeft aangekondigd te vertrekken bij Red Bull Racing.
Opvolger van de Aston Martin Valkyrie?
In 2018 stelde Aston Martin de Valkyrie voor, een hardcore hypercar die ontwikkeld werd door het F1-team van Red Bull. Die link was logisch, want de Britse sportwagenbouwer was titelsponsor op de wagens waarmee Daniel Ricciardo en Max Verstappen het Wereldkampioenschap Formule 1 beslechtten. Maar op het moment dat die Valkyrie helemaal productieklaar was geraakt, had Aston Martin al een eigen renstal opgezet en werd het een directe concurrent voor Red Bull Racing. Met de nieuwe RB17 wilden ze zich die kaas geen tweede keer van het brood laten eten.
Waarvoor staat die RB17?
De RB-benaming gebruikt Red Bull Racing voor zijn F1-wagens. Het verhaal begon in 2005 met de RB1, het seizoen na de overname van Jaguar F1. En wordt nog steeds gebruikt voor de RB20 waarmee Max Verstappen momenteel achter een derde opeenvolgende wereldtitel jaagt. Toch is er nooit een RB17 geweest, want in 2021 reed het team met de RB16B en in 2022 met de RB18. En dat laat dus ruimte voor deze Red Bull RB17, een keuze die de directe link met de Formule 1 enkel versterkt.
Geen drukgevoede V6, maar een hybride V10
Geen hybride 1,6 liter-V6, zoals de moderne F1-wagens die momenteel gebruiken. Op zoek naar ouderwetse Formule 1-sensaties kiest Red Bull voor een atmosferische V10 met een cilinderinhoud van 4,5 liter. Het door Cosworth ontwikkelde blok wordt gekoppeld aan een uit koolstovezel vervaardige Xtrac-versnellingsbak, draait tot 15.000 toeren per minuut en ontwikkelt een vermogen van 1.000 pk. De verbrandingsmotor krijgt bovendien de hulp van een elektromodule die nog eens 200 pk toevoegt.
Sneller dan een Formule 1
De Red Bull RB17 haalt een topsnelheid van ongeveer 350 km/u, maar naar de sprintsnelheden van de enkel voor circuitgebruik ontwikkelde hypercar blijft het raden. Op het Goodwood Festival of Speed gaf Adrian Newey wel aan dat computersimulaties aantonen dat de RB17 sneller zou zijn dan de F1-bolides van Red Bull Racing. Op het circuit van Silverstone zou het verschil ongeveer een seconde bedragen.
Laag gewicht en slimme aerodynamica
Ondanks die hybride V10-krachtbron in de achtersteven houdt Red Bull het gewicht van de RB17 onder de 900 kilogram. Nog indrukwekkender is de aerodynamica van deze hypercar, die volop profiteert van de expertise van Adrian Newey: verstelbare zijskirts, een actieve ophanging, grondeffect en een geblazen diffusor zorgen voor een neerwaartse druk van 1.700 kilogram bij 240 km/u. Die downforce varieert voortdurend, zodat de banden niet nodeloos geen slijten en de impact op de topsnelheid beperkt blijft.
Oplage, prijs en leveringen?
De Red Bull RB17 zal ontwikkeld worden in Milton Keynes, het Britse plaatsje waar ook het Formule 1-team resideert. De oplage wordt beperkt tot 50 exemplaren, waarvan de eerste wagen in 2025 klaar zou moeten zijn voor intensief testwerk. Het prijskaartje van deze enkel voor circuitgebruik ontwikkelde supercar bedraagt 5,85 miljoen euro en komt met een clubpakket dat de eigenaars helpt om de mogelijkheden van hun nieuwe speeltje te ontdekken binnen een professionele omkadering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!