Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe Renault 4 (2025), de elektrische tegenhanger van de Captur

Geschreven door Klaas Janssens op 14-10-2024

Vier is groter dan vijf, want de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric verhoudt zich tegenover de elektrische R5 als de Captur tegenover de compactere Clio..

Renault trekt de nostalgische kaart om automobilisten in een elektrische auto te krijgen. Na de bijzonder geslaagde R5 E-Tech Electric en in afwachting van de nieuwe Twingo E-Tech Electric komt de Franse constructeur met een hedendaagse interpretatie van de R4 op de proppen. Die Renault 4 E-Tech Electric wordt een compacte, maar veelzijdigde SUV voor de stadsjungle. Eentje die zich tot de nieuwe Renault 5 verhoudt als de Captur tegenover de Clio.

2025 Renault 4 E-Tech Electric

Het koetswerkdesign van de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric borduurt verder op het retromoderne lijnenspel van de stoere 4 Ever Trophy, een conceptcar die zich in 2022 liet bewonderen op de Mondial de l'Automobile in Parijs. Nu twee jaar later zet Renault de productieversie op de beursstand van het Parijse autosalon. Die nieuwe interpretatie van de R4 heeft grote schoenen te vullen, want met 8.135.424 exempalren mag het oermodel zich de bestverkochte Renault aller tijden noemen...

Afmetingen en kofferruimte

Het koetswerk van de Renault 4 E-Tech Electric is 4,14 meter lang en bulkt van de knipogen naar de originele R4, gaan de van het verlichte rooster met bolle koplampen tot die gestreepte flanken en van de driedelige achterlichtblokken tot het stoffen dakje. Zijn avontuurlijke roeping wordt dan weer in de verf gezet door de dakstangen en de bodemvrijheid - in vergelijking met een Captur staat de R4 toch 1,2 centimeter hoger op zijn pootjes. Of poten, want de standaardmaat van de velgen bedraagt 18 duim.

2025 Renault 4 E-Tech Electric

Net zoals we dat ook zagen bij de nieuwe Renault 5 is ook het interieur een trip down Memory Lane. Maar dat nostalgische interieur komt wel met een hypermodern Open R Link-infotainmentsysteem dat uitgebreide Google-functionaliteiten bundelt. In vergelijking met de elektrische R5 staat de nieuwe Renault 4 op een verlengde versie van het AmpR Small-platform, waardoor de wielbasis met 8 centimeter groeit en de beenruimte achterin aanzienlijk groeit.

LEES OOK Testverslag Renault 5 E-Tech Electric: meer dan een mooi snoetje?

Met een laadvolume van 420 liter valt ook het koffervolume wat groter uit. Bovendien kan je niet alleen de achterbank, maar ook de zeterl van de passagier neerklappen, zodat je een maximale laadlengte van 2,20 meter krijgt. De vormgeving van de achterklep belooft ook een erg lage laaddrempel, waardoor het laden en lossen van je boodschappen een eitje zou moeten zijn. Voor de nodige beweeglijkheid in de binnenstad zorgt de draaicirkel van amper 10,8 meter.

Tot 400 kilometer rijbereik

De vanaf maart 2025 in Douai geproduceerde Renault 4 debuteert met twee aandrijfgehelen. Enerzijds heb je de Urban Range, die een 120 pk en 225 Nm sterke elektromotor combineert met een lithium-ionbatterij (NMC) van 40 kWh. Anderzijds heb je de Comfort Range, die 150 pk en 245 Nm naar de voorwielen stuurt en over een accupakket met een capaciteit van 52 kWh beschikt, waardoor het WLTP-rijbereik toeneemt tot 400 kilometer. Helemaal nieuw is de optionele one-pedalfunctie met sterkere remenergierecuperatie.

2025 Renault 4 E-Tech Electric

De Renault 4 E-Tech Electric komt soweiso met een interne driefaselader van 11 kW en met een warmtepomp. De Urban Range kan snelladen aan maximum 80 kW, de Comfort Range geraakt aan 100 kW. Reken in beide gevallen om een half uur op de batterijcapaciteit weer op een 80% te brengen. Om het laden te vereenvoudigen, komt de nieuwe R4 met een Plug & Charge-functie waarmee je contactloos kan betalen.

Extended Grip

Niet alleen de AmpR Small-architectuur is verwant met die van de elektrische R5, ook de ophanging (MacPherson voor- en een multilink achteraan) hanteert dezelfde principes. Nu krijgt de nieuwe Renault 4 wel een wat zachtere, minder dynamische set-up. Hoewel er geen vierwielaangedreven versie op het programma staat, komt de retromoderne crossover toch met een beetje hang naar avontuur.

2025 Renault 4 E-Tech Electric

Je kan immers kiezen voor de Extended Grip-upgrade, die de Renault 4 zegent met M+S-banden, die het sleepvermogen opkrikt tot 750 kilogram en die twee rijmodi toevoegt: Snow en All-Terrain. Net zoals bij de R5 biedt de Franse constructeur een heleboel personaliseringsmogelijkheden aan, wat een totaal van 670 verschillende combinaties mogelijk zou maken. Dan moet je wel eerst weten welk uitrustingsniveau je verkiest: Jogging, Techno of Iconic.

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten