Met een lengte van 3,92 meter, een breedte van 1,77 meter en een hoogte van 1,50 meter is de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric 13 centimeter korter dan een Clio, waarvan 4,3 centimeter tussen de beide assen. Nochtans zijn de twee modellen elkaar waard qua binnenruimte en koffer (326 liter). Het interieur van de elektrische stadswagen verwijst naar dat van de naamgenoot van weleer, met zijn gematelasseerde dashboard en ‘tulpvormige’ stoelen, zoals in de R5 Turbo destijds.
Ook aan de praktische aspecten werd gedacht, met onder meer 19 liter aan opbergruimte en tal van accessoires, waarvan sommige ge-3D-print. Bij de lancering van de nieuwe Renault 5 E-Tech zullen vijf koetswerkkleuren worden aangeboden: geel, groen, blauw, zwart en parelmoerwit. Alle versies staan op achttienduimvelgen met 195/55-banden. Voor de basisuitvoering Evolution zijn dat stalen velgen met wieldeksels, de niveaus Techno en Iconic Cinq krijgen altijd lichtmetalen exemplaren aangemeten.
AmpR Small
De Renault 5 E-Tech Electric wijdt een nieuw platform in, dat AmpR Small werd gedoopt. In feite gaat het om de basis van de Clio, maar dan aangepast en geoptimaliseerd voor puur elektrische aandrijfgehelen. Een soort van ‘recyclage’ dus, waardoor de hele architectuur in amper drie jaar kon worden klaargestoomd. Bovendien zet die manier van werken de deur open voor schaalvergroting en dus lagere productiekosten. Het is nog niet bekend hoeveel de nieuwe R5 de klant gaat kosten, al circuleert nog altijd die instapprijs van 25.000 euro.
De elektromotor van de 5 E-Tech Electric is een compactere variant van de e-module uit de Mégane en Scénic, en doet het dus zonder zeldzame aardmetalen. Renault plant drie vermogensniveaus: 70 kW/95 pk en 215 Nm, 90 kW/120 pk en 225 Nm, en 110 kW/150 pk en 245 Nm. De krachtigste variant sprint in minder dan 8 seconden naar 100 km/u; de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Intussen maakt Alpine werk van de A290, zoals de sportversie van de R5 zal gaan heten.
Rijbereik en laadmogelijkheden
Bij de lancering zal de Renault 5 E-Tech Electric enkel te koop zijn met de 110 kW-motor, een variant die dankzij zijn batterijpakket van 52 kWh een WLTP-rijbereik van 400 kilometer haalt. De twee andere vermogensversies houden het bij een batterij van 40 kWh en een actieradius van 300 kilometer.
Opladen op wisselstroom kan driefasig met een 11 kW-omvormer, die in de krachtigste twee uitvoeringen ook geschikt is voor bidirectioneel laden, met V2L- en V2G-functies (om respectievelijk andere apparaten van stroom te voorzien of de stroom uit de batterij op het net te zetten). Snelladen op gelijkstroom kan tot 100 kW met de grote batterij en tot 80 kW met de kleine. Het betekent dat je voor alle R5’s op een halfuurtje moet rekenen om het batterijpeil van 15 naar 80 procent te krikken.
Hey Reno
Samen met de elektrische 5 maakt ook Renaults nieuwe virtuele mobiliteitsassistent zijn debuut, die luistert naar de naam Reno. Met het commando ‘Hey Reno’ kun je het laden van de batterij programmeren, tips vragen om het stroomverbruik te verminderen of een antwoord krijgen op de 200 vaakst gestelde vragen bij Renaults klantendienst. Dankzij de integratie van ChatGPT zal hij ook kunnen bijleren en vloeiend antwoord kunnen geven. Reno is ook beschikbaar via de My Renault-app op je smartphone.
De OpenR Link-interface van de 5 E-Tech Electric draait op Android Automotive en beschikt daardoor over Google Maps en de Google Assistant. Met de reis- en laadplanner van Google, die live rekening houdt met de parameters van het voertuig, kunnen laadtijden geoptimaliseerd worden, door bijvoorbeeld de batterij te preconditioneren om zo efficiënt mogelijk te kunnen snelladen. Met de Mobilize-diensten ondersteunt de 5 E-Tech Electric ook plug-and-charge-diensten, waarbij je geen badge of kaart meer nodig hebt om je auto te identificeren aan een laadstation.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!