Samenvatting Renault 5 Turbo 3E
- Systeemvermogen van 540 pk
- 0-100 in 3,5 seconden, top van 270 km/u
- 26 cm breder dan de R5 E-Tech
- Accu van 70 kWh en 800V-architectuur
- Oplage van 1.980 exemplaren
Met deze afstammeling van de legendarische R5 Turbo en Turbo 2 roept Renault een nieuw segment in het leven: dat van de kleine elektrische supercars. Oordeel zelf: de Turbo 3E is 540 pk sterk, haalt een top van 270 km/u en spurt in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u. Op de McLaren Artura na doet geen enkele tweewielaangedreven straatauto hem dat na.
Breed, breder, breedst
Visueel borduurt deze Renault voort op de extravagante Maxi-look van zijn stamvaders – zonder de stroomlijn helemaal uit het oog te verliezen weliswaar. Alle aanpassingen maken de Turbo 3E 16 centimeter langer (4,08 meter) en vooral 26 centimeter breder (2,03 meter) dan de standaard-Renault 5 E-Tech. De wielbasis ging bovendien van 2,54 naar 2,57 centimeter, de voorruit staat verder naar achteren en de achterste plaatsen werden overboord gegooid.
De R5 Turbo 3E staat ook op spectaculaire twintigduimvelgen, en de spoorbreedtes groeiden uiteraard mee met het koetswerk. Renault-logo of niet, de Turbo 3E werd wel ontwikkeld door de specialisten van Alpine. De auto rust op een volledig specifiek platform van aluminium en weegt dankzij het doorgedreven gebruik van koolstofvezel minder dan 1,5 ton.
800V-architectuur
Zijn elektrische architectuur werkt op een spanning van 800 volt, een primeur binnen de Renault-groep die snelladen op gelijkstroom tot 350 kW mogelijk maakt. Daarmee volstaat een kwartiertje volgens het merk om het batterijpeil van 15 naar 80 procent te brengen.
Met de interne omvormer van 11 kilowatt neemt een volledige laadbeurt 8 uur in beslag. Volgens de WLTP-cyclus maakt de accu van 70 kWh een rijbereik van 400 kilometer mogelijk, maar Renault is wel zo eerlijk om toe te geven dat op circuit de pret er al na 25 minuutjes op zit. De laadaansluiting zit overigens verborgen in een van de zijdelingse luchtinlaten.
Twee motoren, maar wel RWD only
Een van de grootste bijzonderheden van de Renault 5 Turbo 3E is dat hij voor zijn aandrijving gebruikmaakt van twee wielmotoren, één in elk achterwiel. Dat heeft het voordeel dat de motoren hun monsterachtige koppel (2.400 Nm per wiel) nog vlugger kunnen vrijmaken, maar ook dat ze minder plaats innemen en minder gewicht op de achteras leggen dan een traditionele constructie.
Doordat elke motor afzonderlijk wordt aangestuurd, ligt vectoriële koppelverdeling voor de hand. Speciale leidingen zorgen voor een vloeistofkoeling. Geremd wordt er achteraan met een zogenoemde perimeterschijf, zoals op sommige motorfietsen; de remklauw daarvoor is aan de binnenkant van het wiel bevestigd.
Tweezitter
In het met koolstofvezel en alcantara afgewerkte interieur van de Renault 5 Turbo 3E is het al sportiviteit wat de klok slaat. Daarvoor zorgen ook de kuipstoelen met zespuntsveiligheidsharnas, de verticaal opgestelde handrem en de rolkooi.
Anderzijds blijft het dashboard wel dat van de gewone 5 E-Tech Electric, inclusief OpenR-infotainmentsysteem met schermen van 10,1 en 10,25 duim en alle connectiviteitsfuncties die daarbij horen. En bij gebrek aan achterbank wordt de kofferruimte gigantisch, al zal je de bagage wel goed moeten vastsjorren.
Driftkikkertje
De ophanging van de 5 Turbo 3E maakt zowel voor- als achteraan gebruik van dubbele driehoeken, al hebben die achteraan wel een specifieke lay-out, om de schokken voor de wielmotoren te beperken. De voortrein werkt dan weer met een losse fusee.
Voor de batterij onder de vloer en de lage inbouw van de motoren in de wielen ligt het zwaartepunt van deze Renault uitzonderlijk dicht bij de grond, wat de compacte Fransman een maximale en spectaculaire levendigheid zou moeten geven, ook al dankzij de Drift Assist-functie en de handrem in rallystijl.
Beperkte oplage
Renault gaat van de Turbo 3E welgeteld 1.980 stuks bouwen, als referentie aan het geboortejaar van de eerste R5 Turbo. De auto zal niet alleen in Europa worden verkocht, maar ook in Japan, het Midden-Oosten en Australië. Een prijs is er nog niet, maar ga er maar van uit dat dit met voorsprong de duurste Renault ooit wordt.
Gegadigden kunnen nu al hun exemplaar bestellen, de eerste exemplaren worden in 2027 geleverd. Speciaal voor dit exclusieve model zette Renault ook een personaliseringsprogramma op poten, waarmee kopers kunnen kiezen voor een historische kleurencombinatie (bijvoorbeeld die van de Tour de Corse 1982) of er zelf een op maat kunnen samenstellen. En zou Alpine deze basis niet recupereren voor een zo mogelijk nog wildere creatie?
Bekijk ook onze video van de Renault 5 E-Tech Electric

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!