De nieuwe Renault Clio werd zopas onthuld op het salon van Parijs en stond daar meteen al in zijn sportieve RS-afgeleide. Die gebruikt een kleinere motor dan voordien, namelijk een 1.6-turbo in plaats van de vroegere atmosferische tweeliter. Het vermogen blijft echter onveranderd op 200 pk. Het koppel gaat er daarentegen met 25 Nm op vooruit en piekt op 240 Nm. De nieuwe viercilinder is er uiteraard vooral om het verbruik te drukken. Hij is volgens Renault zo'n 2l/100 km zuiniger. Verder is de manuele zesbak vervangen door een nieuwe gerobotiseerde bak met dubbele koppeling. Die kan worden bediend via hendels aan het stuur.
De vijfdeurs sportberline wordt geassembleerd in Dieppe, waar alle sportieve Renaults van de band lopen. Hij heeft drie werkingsmodi, die ingrijpen op de motor, het ESP, het stuur en de versnellingsbak. In de stand 'Race' schakelt de bak in 15 milliseconden. Het merk met het ruitje laat nog steeds de keuze tussen twee (niet adaptieve) ophangingslogica: Sport, om nog een minimum aan comfort op de openbare weg te behouden, en Cup, dat stugger is en beter aangepast aan circuitgebruik. Het R-Sound Effect laat je uit verschillende motorgeluiden kiezen, die dan via de luidsprekers het interieur worden ingejaagd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!