Zoals gewoonlijk komt er na de Scénic ook een Grand Scénic, ofwel een lange versie met twee extra zitplaatsen. Het gaat daarbij om klapstoeltjes die in de koffer geïntegreerd werden, maar die ook geschikt zijn om over korte trajecten volwassenen en tieners te vervoeren. Want de nieuwe Grand Scénic is 24 centimeter langer dan de onlangs voorgestelde vijfzitter. Die extra centimeters maken niet alleen de montage van twee extra stoeltjes mogelijk, maar komen ook het koffervolume ten goede, dat met 222 liter oploopt, tot 718 liter in totaal in de configuratie met vijf zitplaatsen. Of zelfs tot 866 liter wanneer de achterbank volledig naar voren geschoven is. Renault biedt eveneens een neerklapbare passagiersstoel aan om lange voorwerpen tot 2,85 meter lang te kunnen vervoeren.
Zoals bij de Espace
Bij alle versies bestaat de tweede rij voortaan uit een neerklapbare bank in twee ongelijke delen en niet meer uit afzonderlijke stoelen. De twee klapstoeltjes op de derde rij zijn afgeleid van die van de Espace en kunnen dus ook neergeklapt worden aan de hand van de R-Link 2-tablet of One Touch-knoppen in de koffer.
Handschoenlade
De nieuwe Grand Scénic loopt over van opbergvakken in alle genres, die in totaal goed zijn voor 63 liter. Zo is er de Easy Life-lade – overgenomen uit de nieuwe Espace – in plaats van het klassieke handschoenkastje, goed voor een opbergruimte van 11,5 liter. De lade, die verlicht en gekoeld is, kan elektrisch ontgrendeld worden via een sensor en wordt automatisch vergrendeld bij het parkeren van het voertuig. Naast deze Easy Life-lade vinden we ook nog eens vier vakken onder de vloer, die samen goed zijn voor een volume van 38,5 liter.
Ook als hybride
Het benzineaanbod zal beperkt blijven tot de 1.2 TCe met 115 en 130 pk, terwijl we aan de dieselzijde de 1.5 dCi met 110 pk en de 1.6 dCi met 130 en 160 pk terugvinden. En dat is nog niet alles: binnen enkele maanden zal Renault ook een milde hybride aandrijving aanbieden. De Hybrid Assist-technologie, die uitgerust is met een elektrogenerator en een batterij van 48 Volt, zal energie recupereren bij het remmen, terwijl een elektromotor de verbrandingsmotor zal bijstaan bij het versnellen. Resultaat: een grotere respons voor een lager verbruik. Maar dat staat er pas later aan te komen.
Rijkelijk uitgerust
De Grand Scénic zal uiteraard, net als de Scénic, overlopen van de veiligheidsuitrusting, zoals een actieve spoorassistent (LKA/Lane Keeping Assist), die actief is vanaf 70 tot 160 km/h en een vermoeidheidsdetectie (Fatigue detection warning), maar ook een adaptieve snelheidsregelaar (ACC) met automatische noodremfunctie (AEBS), een botswaarschuwing (DW), een waarschuwing voor overdreven snelheid (OSP) met verkeersbordherkenning (TSR), een dodehoekcontrole (BSW), achteruitrijcamera, automatische grootlichten (AHL) en een parkeerassistent (Easy Park Assist). Uiteraard zijn ook de connectiviteits- en infotainmentfuncties van de partij die we kennen van de andere modellen met de tablet (in portretmodus in zijn meest geavanceerde versie).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!