De bedrijfswagenversie van de Renault Kangoo Z.E. krijgt vanaf eind dit jaar de mogelijkheid om langer te rijden dankzij waterstof. Een brandstofcel en een reservoit van 1,78 kilo vullen de batterij aan om een totale WLTP-autonomie van 370 km te bereiken, wat neerkomt op 300 tot 350 km reële autonomie tijdens leveringen. Deze range extender met een capaciteit van 29,7 kWh heeft niet enkel het voordeel van het reservoir vol te kunnen tanken in minder dan 5 minuten, hij is ook minder gevoelig voor kou en zal dus nuttiger zijn in de winter. Vooral omdat de brandstofcel ook kan gebruikt worden om de cabine te verwarmen.
Automatisch of manueel
De brandstofcel start automatisch wanneer het laadniveau van de ingebouwde batterij aan 80% zit, om hem opgeladen te houden of om hem beetje bij beetje vol te laden. Als de batterij onder 2% gaat, is het alleen mogelijk om waterstof te gebruiken. De bestuurder heeft daarnaast steeds de mogelijkheid om de brandstofcel manueel te activeren. De Kangoo Z.E. Hydrogen beschikt over een laadvolume van 3,9 m³. Zijn meergewicht bedraagt 110 kilo, wat hem een gewicht in rijklare toestand geeft van 1.736 kilo.
Ook als Master
Daarnaast zal Renault dezelfde oplossing aanbieden in 2020 voor de Master Z.E. Hydrogen. In 2019 zijn er 125 waterstofstations beschikbaar in Europa, waarvan 2 in België en 26 in Frankrijk. Er staan nog honderden stations op de planning in Europa tegen 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!