De Renault Kwid is net als de oorspronkelijke conceptcar een cross-over voor in de stad. Eind 2015 zal dit lagekostenmodel zijn carrière beginnen in Indië, waar hij omgerekend minder dan 5.000 euro zal kosten. De Kwid werd onthuld in het Indische Madras, waar hij ook gebouwd zal worden. Hoewel hij maar 3,68 meter lang en 1,58 meter breed is, kan hij tot vijf inzittenden vervoeren. Door zijn SUV-architectuur met een bodemvrijheid van 180 millimeter moet hij makkelijk kunnen rijden op niet-geasfalteerde wegen, terwijl hij door zijn compacte formaat tegelijk geknipt is voor het verkeer in grote steden. Onder de motorkap komt een driecilinder van 0,8 liter te liggen. Binnenin krijgt de Kwid een digitaal instrumentenbord en, in de middenconsole, een aanraakscherm van 7 duim waarmee je de radio, het navigatiesysteem en de Bluetooth-telefonie kunt bedienen.
De Kwid maakt gebruik van het CMF-A-platform, de kortste versie van het gemeenschappelijke platform van Renault-Nissan. Voor de ontwikkeling van het model kwam zowel inbreng uit Frankrijk als uit Indië, Korea en Japan. Na Indië, China en andere Aziatische markten zou de Kwid zich ook kunnen storten op Zuid-Amerika en misschien zelfs Europa. Het zou namelijk best kunnen dat de Kwid de oversteek zal maken naar het Oude Continent via de fabriek in Tanger (Marokko). Dat zou dan wel met een Dacia-logo zijn en met een prijskaartje van minstens 6.000 euro, om te kunnen voldoen aan de Europese normen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!