De aandrijving komt van twee 2.0-turbomotoren, een op diesel en een op benzine. De zelfontbrander (2.0 dCi) heeft 180 pk, de 2.0 Turbo 205 pk. Tegelijk heeft de auto vier gestuurde wielen, wat betekent dat niet enkel de voor- maar ook de achterwielen reageren als je aan het stuurwiel draait.
Meer details
Het Active Drive-chassis (ARD) laat zowel de voor- als de achterwielen afdraaien. Vanaf het moment dat de auto harder rijdt dan 60 km/h draaien de achterwielen in dezelfde richting en tegelijk met de voorwielen. Zo wordt vermeden dat de achteras gaat slippen. De stuurhoek van de achterwielen is beperkt. Onder normale omstandigheden zullen ze niet meer dan 2 graden draaien, maar in noodsituaties kan dat oplopen tot 3,5 graden. Alles wordt uiteraard geregeld door de elektronica, die afhankelijk is van de stuurhoek. Volgens Renault verbetert ARD niet enkel het weggedrag, maar reduceert het ook de draaicirkel met tien procent in combinatie met achttienduimvelgen. Daardoor moest echter wel de ontdubbeling van het stuurwiel worden verminderd.
In de Laguna GT is het vermogen van de 2.0 dCi 175 opgedreven tot 180 pk bij 3.750 o/m. Het koppel van 400 Nm wordt bereikt bij 2.000 o/m. De benzinevariant wordt aangedreven door een afgeleide van de tweeliter turbo. Naast zijn vermogen van 205 pk bij 5.000 o/m kan hij ook rekenen op 300 Nm, beschikbaar vanaf 3.000 o/m. Om het weggedrag nog te verbeteren, staat de GT op Bridgestone Potenza's in de maat 225/45 R 18 die de Japanse bandenfabrikant heeft ontwikkeld op basis van ervaringen in de Formule 1.
De Laguna GT toont zijn sportieve inborst aan de buitenwereld met een agressievere neus, twee (nep-) luchtuitlaten op de flanken, koplampen met donker glas, zwartglanzende buitenspiegels, een dubbele uitlaat en specifieke velgen. Die laatsten zijn zo open mogelijk gemaakt om de remschijven van 320 millimeter vooraan en 300 millimeter achteraan beter zichtbaar te maken. Ook het interieur kreeg een sportieve toets met GT-logo's her en der, alcantara stoelbekleding, pedalen in geperforeerd aluminium, een RS-versnellingspook, stoelen met versterkte zijdelingse steun en een stuur met een specifieke velg.
Deze lente nog worden de Laguna GT berline en break op de markt gebracht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!