De in Genève onthulde Renault Mégane Grandtour pakt uit met een dynamisch lijnenspel, dankzij een erg schuine achterruit. Deze breakversie is trouwens 263 millimeter langer (4.558 millimeter in totaal): 62 millimeter daarvan is op het conto te schrijven van de uitgerekte wielbasis (nu 2.702 millimeter lang), de rest zit hem in de langere achteroverhang. Hét grote verschil met de berline is dan ook het laadvolume: de koffer is met een inhoud van 524 liter maar liefst een kwart groter dan die van de vijfdeurs, en door de achterbank neer te klappen kun je er zelfs 1.595 liter bagage in kwijt. Bovendien is de koffer makkelijk toegankelijk, met een laaddrempel die zich amper 56 centimeter boven de grond bevindt. Tot slot kan de bagageruimte worden onderverdeeld in twee compartimenten: een groot vooraan en een kleintje erachter.
Dertien motoren zijn beschikbaar: zes op benzine en zeven diesels. Een opmerkelijke nieuwkomer daarvan is de drukgevoede 1.4 TCE met 130 pk. Volgens Renault combineert die het koppel van een tweeliter en het vermogen van een 1.8, terwijl hij nog minder verbruikt dan een 1.6. Hogerop vinden we ook nog een tweeliter-TCE van 180 pk. Verder omvat het benzinegamma nog een 1.6 van 100 en 110 pk en een 2.0 van 140 pk, gekoppeld aan een CVT. Het dieselaanbod bestaat voornamelijk uit varianten van de 1.5 dCi, met naar keuze 85, 90, 105 en 110 pk, waarbij de eerste drie allemaal minder dan 120 g/km CO2 uitstoten. Daarboven vinden we de 1.9 dCi van 130 pk, nog een trapje hoger staat de 2.0 dCi in twee varianten: een manuele van 160 pk en eentje met automaat, 150 pk sterk. Tot slot krijgt de Mégane Grandtour ook een nieuw type elektrische stuurbekrachtiging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!