De nieuwe Renault Mégane RS wint 20 pk in vergelijking met de RS R26.R van de vorige generatie Mégane. Zo levert de tweeliter-turbo met zestien kleppen 250 pk bij 5.500 o/m. Het koppel stijgt eveneens met 40 Nm, tot 340 Nm bij 3.000 o/m. Tachtig procent van dat koppel is echter al beschikbaar bij 1.900 o/m, zodat je er ook normaal en soepel mee kunt rijden. Wanneer hij explosiever uit de hoek moet komen, kan deze Mégane RS, die uitgerust is met een manuele zesversnellingsbak, rekenen op zijn aangepaste chassis. Renault biedt zelfs twee verschillende versies aan: een Sport- en een Cup-uitvoering, waarbij die laatste beschikt over een sperdifferentieel. Verder heeft de voortrein een virtueel scharnierpunt, om de wegligging en trekkracht te verbeteren. Dankzij het differentieel van het Cup-chassis is die trekkracht nog beter. De elektrische stuurbekrachtiging is natuurlijk aangepast aan het temperament van deze Fransman. De meest ervaren rotten kunnen het ESP van de RS volledig uitschakelen, om de volledige controle over de auto te kunnen bewaren.
De 2.0 T-motor produceert een sportief geluid, dat ook binnenin goed hoorbaar is en ontsnapt uit de centrale uitlaat die in de diffusor werd geïntegreerd. Ten slotte ziet de RS er uitdagend uit, met zijn typische Renault Sport-look. Zo omvat de voorbumper dagrijlichten met diodes en een lip die doet denken aan de zeer lage neus van de R28-F1-bolide. De achttienduimvelgen van aluminium versterken dit imago nog. Ook het interieur straalt een racesfeertje uit, met zijdelings versterkte stoelen, een analoge toerenteller in combinatie met een akoestische schakelindicator, een speciaal stuur met duimsteun en aluminium pedalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!