In afwachting van de officiële presentatie, die op 4 september plaatsvindt op de IAA 2023 in München, heeft Renault alvast een tipje van de sluier opgelicht over de nieuwe generatie van de Scénic. De Renault Scénic E-Tech Electric zal uitsluitend worden aangeboden met een elektrische aandrijflijn en zal de nieuwe 'duurzame' strategie van het merk inluiden.
LEES OOK Wat weten we al over de nieuwe Peugeot e-3008?
Hoewel nog grotendeels gecamoufleerd, is het productiemodel duidelijk nauw gebaseerd is op de conceptcar Renault Scénic Vision. De oorspronkelijke aandrijflijn van die laatste, die een conventionele batterij combineerde met een brandstofcel, werd echter niet behouden.
Meer cross-over dan eenvolumer
In lijn met de markttendens neemt de elektrische Renault Scénic E-Tech afstand van het eenvolumeruniversum en krijgt hij meer het uiterlijk van een cross-over. Dat wisten we al van de conceptcar Renault Scénic Vision waarvan hij de belangrijkste stijlkenmerken overneemt.
Hoewel hij nog gehuld is in kleurrijke camouflage, kunnen we al zien dat de productieversie van de Renault Scénic E-Tech Electric een lichtsignatuur heeft zoals die van de conceptcar, maar ook die van de Renault Mégane E-Tech Electric en de gefacelifte Renault Clio. Dat betekent ranke horizontale koplampen en verticale halve ruitjes aan weerszijden in de voorbumper, terwijl het nieuwe tweedimensionale logo nog steeds trots in het midden van de neus prijkt.
De lange wielbasis van de conceptcar en de wielen met een erg grote diameter komen ook terug, net als de driehoekige achterruit en de vorm van de C-stijl. Aan de achterkant is het grootste verschil te zien in de Y-vormige achterlichten in plaats van de omgekeerde L-vorm. Aan de andere kant zijn de twee verticale vinnen aan de zijkanten van de bumper behouden vanwege hun aerodynamische rol. Tot slot lijkt ook het complexe ontwerp van de wielen behouden te zijn.
En onderhuids?
Onder de motorkap zouden we de aandrijflijn van de Renault Mégane E-Tech Electric moeten vinden, met een elektromotor van 130 of 218 pk. De compacte middenklasser is beschikbaar met twee batterijpakketten, met een nuttige capaciteit van 40 dan wel 60 kWh. Dat zal wellicht ook het geval zijn voor de Scénic E-Tech Electric. Ook de oplaadcapaciteiten zouden vergelijkbaar moeten zijn.
Maar misschien zal Renault putten uit de orgaanbank van de Nissan Ariya, die op hetzelfde platform staat, om krachtigere varianten aan te bieden. Net als het geval was voor de elektrische Mégane zullen deze zomer preproductiemodellen op de Europese wegen verschijnen in de handen van Renault-ingenieurs en -testers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!