Bij Renault blijft het SUV-aanbod groeien. Het gamma telt reeds verschillende modellen, gaande van de onlangs vernieuwde Captur en de Austral over de Arkana en de voortaan volledig elektrische Scenic tot de Espace en de Rafale. Zelfs de elektrische Mégane E-Tech Electric zou je als een cross-over kunnen catalogeren. Toch vond de Franse constructeur nog een gaatje, want het SUV-portfolio wordt verder uitgebreid met de nieuwe Renault Symbioz.
Qua formaat positioneert de 4,41 meter lange Renault Symbioz zich tussen de Captur (4,24 meter) en de Austral (4,51 meter). Ter info: de Scenic is 4,47 en de Arkana 4,57 meter lang. Je zou de Symbioz ook kunnen zien als een cross-overalternatief voor de Mégane Grandtour of als hybride aangedreven alternatief voor de elektrische Scenic. Hoe dan ook: de verschillende modellen schurken erg dicht tegen elkaar aan.
Grote koffer
De nieuwe Renault Symbioz bouwt op een uitgetrokken versie (wielbasis van 2.638 mm) van het CMF-B-platform dat gebruikt wordt voor de Clio, de Captur en de Arkana. Parijs belooft een efficiënt gebruik van de beschikbare binnenruimte, wat resulteert in een koffervolume van 624 liter. Met neergeklapte achterbank heb je tot 1.582 liter aan stouwvolume tot je beschikking. De achterbank is verschuifbaar (over 16 centimeter) en de laadvloer vlak, de achterklap kan je automatisch openen en weer sluiten.
OpenR Link met Google-technologie
De vormgeving van het dashboard doet sterk denken aan dat van de vernieuwde Captur. De digitale tellerpartij voor de bestuurder is 10,3 inch groot, de verticaal gemonteerde aanraakdisplay van het OpenR Link-infotainmentsysteem is 10,4 inch groot. Het multimediasysteem komt met Google-integratie, gebaseerd op Android Automotive 12. Naast de diensten die door Google worden aangeboden (zoals Google Maps voor de navigatie en de Google Assistant voor de stembediening) zijn er tal van apps beschikbaar via de Google Play-catalogus.
Hybride aandrijfgeheel
Dus geen elektrische aandrijving, de nieuwe Renault Symbioz kan je enkel bestellen als E-Tech Full Hybrid 145. De door twee elektromotoren ondersteunde 1,6 liter-benzinemotor belooft een gemiddeld WLTP-brandstofverbruik van 4,6 liter per 100 kilometer. Net zoals in de vernieuwde Clio en Captur beschikt de Symbioz over de zogeheten E-Save'functie die je activeert met een knop op het stuur. Dan wordt het oplaadniveau van de 1,2 kWh grote batterij op minimum 40% gehouden, zodat je over voldoende e-boost blijft beschikken om vlot in te halen (zonder de verbrandingsmotor te belasten of de transmissie tot terugschakelen te verleiden).
Solarbay met AmpliSky
De Renault Symbioz komt standaard met het slimme Solarbay-dak dat ook de Scenic en de Rafale siert. Dankzij de zogehten AmpliSky-technologie met vloeibare polymeerkristallen (PDLC) kan het transparante panoramadak verduisteren, desgewenst via stembediening. Je hebt de keuze tussen vier modi: volledig transparant ofvolledig ondoorzichtig, transparant vooraan en ondoorzichtig achteraanof omgekeerd.
Drie niveaus en zeven kleuren
Renault voorziet drie verschillende uitrustingsniveaus: Techno, Iconic en Esprit Alpine. Je zal de nieuwe Symbioz kunnen bestellen in zeven verschillende kleuren. Naast het Rouge Flamme dat als standaardkleur geldt, kan je ook kiezen tussen de nieuwe laktint Bleu Mercure enerzijds en Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron anderzijds.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!