De Renault Wind is een kleine tweezitsroadster van 3,83 meter lang. De coupé-cabriolet met sportieve ambities werd gebouwd rond de mechaniek van de Twingo. En hoewel de twee wagens geassembleerd worden in dezelfde fabriek in Slovenië, kunnen we niet echt spreken van de 'Twingo cabriolet'. Vooral omdat de Wind recht heeft op een specifieke behandeling. De ingenieurs van Renault Sport Technologies hebben immers gesleuteld aan het rijgedrag van de cabrio.
Onder de kap van de Wind liggen twee benzinemotoren. Hij erft de 1.6-zestienklepper van 133 pk uit de Twingo RS en de 1.2 TCe turbomotor met 101 paarden. De 1.6 heeft een ander stemgeluid door het werk aan het uitlaatspruitstuk, een bewerking die ook gevolgen had voor de prestaties en de uitstootvermindering. De 1.2 TCe is eerder bestemd voor wie de roadster regelmatig wil gebruiken, doordat hij kiest voor een compromis tussen prestaties en verbruik.
De Wind onderscheidt zich ook door zijn kanteldak. In plaats van te plooien, kantelt het weg in zijn bergvak. Dat gebeurt elektrisch in nauwelijks 12 seconden. Bovendien blijft het koffervolume gevrijwaard (270 liter). Omdat hij zich richt op rijplezier, krijgt deze auto een lage zithouding en een hoge gordellijn. De korte voorruit moet meer sensaties garanderen wanneer open gereden wordt. Dit speeltje heeft wijzerplaten die diep verzonken zijn in gemetalliseerde schachten waarvan de bedekking gepersonaliseerd kan worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!