Rivian is een Amerikaanse start-up die snel naam maakte met modellen zoals de R1T (een elektrische pick-up) en de daarop gebaseerde R1S (een flink uit de kluiten gewassen SUV). Maar de vanuit Irvine in Californië opererende autoconstructeur heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het zijn gamma graag naar beneden zou uitbreiden, met elektrische auto's voor een groter publiek. Met die missie wordt de Rivian R2 voorgesteld.
De nieuwe Rivian R2 is zowat even groot als de Tesla Model Y en zal in de Verenigde Staten verkocht worden voor een prijs van 45.000 dollar. Een oversteek naar andere markten, zoals naar Europa, behoort dan ook tot de mogelijkheden.
Herkenbaar design, compactere afmetingen
Met een lengte van 4,71 meter is het koetswerk van de Rivian R2 is beduidend compacter dan dat van de R1S (-39 centimeter). De elektrische SUV is ook een stuk smaller (-11 cm) en veel lager (-26 cm). Toch oogt het lijnenspel erg vertrouwd, want zowel het basisdesign als de proporties blijven behouden.
De Amerikaanse EV-bouwer zet de nieuwe Rivian R2 graag in de markt als avontuurlijk vrijetijdsvoertuig, wat onderstreept wordt door het grote aanbod aan accessoires. Leuk detail: ook de ruit in de achterklep kan elektrisch geopend en weer gesloten worden.
Geen zevenzitter, wel wegklapbare stoelen
Die compactere afmetingen maken een derde zetelrij zowat onmogelijk, dus presenteert de nieuwe Rivian R2 zich als strikte vijfzitter. Maar alle stoelen kunnen wel weggeklapt worden, inclusief de exemplaren van de bestuurder en de passagier voorin. Dat levert een groot oppervlak met een vlakke laadvloer op, zodat kampeerders geen tent nodig hebben om erop uit te trekken.
Het strak en horizontaal vormgegeven interieur is grotendeels opgetrokken uit gerecycleerde materialen en gebruikt de centraal op het dashboard gemonteerde aanraakscherm ook als algemene bedieningsmodule - naar het voorbeeld van bijvoorbeeld Tesla.
Flink rijbereik, pittige prestaties
De Rivian R2 staat op een gloednieuw EV-platform dat zich laat combineren met een, met twee of zelfs met drie elektromotoren. Het volgens de Amerikaanse normen berekende rijbereik bedraagt 482 kilometer - wat ongeveer overeenkomt met 550 kilometer volgens het wat minder strenge WLTP-protocol dat we in Europa gebruiken.
Hoe krachtig de Rivian R2 wordt, wil de Amerikaanse constructeur nog niet kwijt. Dus naar het systeemvermogen en het maximumkoppel blijft het nog even raden. We weten enkel dat de sprint van 0 naar 100 km/u een dikke 3 seconden zal bedragen, toch voor de krachtigste specificaties van de elektrische SUV.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!