Langs de buitenkant vallen natuurlijk de nieuwe lampen op van de Ghost. Ze lijken op die van de Phantom, maar de vorm is heel erg herkenbaar als die van een Ghost. Kijk wat langer en je zal zien dat de proporties beter zijn gelukt dan bij de eerste generatie. Ook kom je, naast de deuren, motorkap en koffer, geen enkele koetswerknaad tegen: alles is dichtgelast om een ononderbroken lijn te creëren en tegelijk de stijfheid van de carrosserie te verbeteren.
De Ghost is 89 millimeter langer geworden om zijn 6.75 V12 achter de vooras te kunnen plaatsen voor een perfecte 50/50-gewichtsverdeling. Die motor heeft een piekvermogen van 571 pk en levert zijn maximumkoppel van 850 Nm al bij 1.600 toeren per minuut aan alle vier de wielen, amper 600 toeren boven stationair. De bedoeling is het niet, maar je kan wel in 4,8 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De stilteformule
De focus ligt natuurlijk nog steeds op comfort en luxe. De ingenieurs in Goodwood hebben zelfs een heuse formule ontwikkeld om de ultieme geluidsdemping te creëren voor de auto. Het begint met een chassis dat is ontworpen om zo weinig mogelijk trillingen door te laten... om vervolgens nog eens 100 kilo aan geluidsdemping toe te voegen.
Vervolgens werd er gekeken (of geluisterd) naar onderdelen die storende bijgeluiden maakten, alvorens ze te isoleren en volledig te herontwerpen tot wanneer ze op een acceptabel geluidsniveau zaten. Uiteindelijk kwamen de ontwerpers tot een volledig stil interieur. Zo stil, dat het zelfs als storend en desoriënterend werd ervaren. Er werd dus weer een zachte ondertoon, de 'whisper', toegelaten in het interieur dat als aangenaam achtergrondgeluid moet dienen.
Nog even geduld
Er zijn in feite te veel details om op te noemen aan de nieuwe Ghost. Zaken als het audiosysteem met 18 luidsprekers, dat gebruik maakt van het oppervlak van de dakhemel om er een soort van gigantische speaker van te maken. Of de verlichte grille, met geborstelde in plaats van gepolijste stijlen aan de achterkant om het licht niet té opvallend te maken. Zaken die we graag in het echt zouden ontdekken, maar het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe Ghost op onze wegen zal verschijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!