De Saab 9-4X is ontwikkeld toen Saab nog onder General Motors-eigendom viel. Het mag dan ook geen verrassing heten dat hij nauw is afgeleid van de Chevrolet Equinox en Cadillac SRX. Toch heeft de crossover een typische Saab-neus. Bovendien erft hij de XWD-vierwielaandrijving van de 9-3 en 9-5 met variabele koppelverdeling tussen de voor- en de achteras én het eLSD, een elektronisch gestuurd sperdifferentieel dat het koppel tussen beide achterwielen verdeelt.
De SUV heeft een bodemvrijheid van 20 centimeter, maar zou volgens de constructeur toch het weggedrag van een berline vertonen. Om dat te bereiken rust Saab de 9-4X uit met DriveSense, een continu variabele schokdemping. Via een draaiknop kan worden gekozen tussen de programma's 'Intelligent', 'Sport' en 'Comfort'. Daar komt nog het VES bij, dat de stuurbekrachtiging laat variëren in functie van de snelheid.
Onder de motorkap is geen diesel te vinden. De Saab 9-4X wordt voorgesteld op het autosalon van Los Angeles (vanaf 17 november), wat meteen aantoont dat hij vooral voor de Amerikaanse markt is bedoeld. Daarom biedt het Zweedse bedrijf enkel twee V6-benzines aan: een 3.0 met 365 pk (195 kW) en een 2.8-turbo met 300 pk (221 kW). Allebei zijn ze gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De sprint naar 100 km/h neemt respectievelijk 9,0 en 8,3 seconden in beslag. De marktintroductie vindt in de VS plaats in mei 2011 en bij ons in augustus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!