Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Saab 9-5

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-08-2009

AutoGids heeft de nieuwe Saab 9-5, die twaalf jaar na de lancering van de huidige generatie op de markt wordt gebracht, mogen fotograferen nog voor zijn officiële voorstelling.

Ondanks alle nieuwe elementen heeft Saab zijn trouwe klanten niet voor het hoofd willen stoten. Zo lijkt de snuit ondanks het nieuwe radiatorrooster sterk op degene die we kennen. Van opzij gezien loopt het dak wel meer af, maar de oplopende lijn van de motorkap naar de koffer, een typisch Saab-kenmerk, is opnieuw van de partij. De achtersteven, die voorzien is van een brede chroombies, is echter totaal anders, met transparante achterlichten, die minder groot zijn en die met elkaar verbonden worden door een lichtgevende rode strook. Deze grote berline van 5,01 meter lang beschikt over een riante en in compartimenten onderverdeelde kofferruimte.

Hoewel het interieur van de Saab 9-5, en dan vooral de bestuurderspost, sterk onder handen werd genomen, zullen de trouwe klanten zich er toch nog in thuisvoelen. Zo moet je de auto nog altijd op de middenconsole starten, tussen de twee stoelen. Alleen gebeurt dat niet meer met een sleutel, maar met een knop. Op technologisch vlak maakt de Zweedse berline natuurlijk de nodige evoluties door. Zo zal hij met name verkrijgbaar zijn met een head-up display, een systeem dat verkeersborden kan aflezen en een gestuurde ophanging.

De Saab, die nog werd ontwikkeld in het GM-tijdperk, neemt het platform van de Opel Insignia over, met weliswaar enkele aanpassingen op het vlak van stuur en schokdemping. Saab heeft geen officiële technische specificaties opgegeven, maar onder de motorkap zouden we de 2,8 liter grote V6-turbo van de Duitser moeten terugvinden, waarvan het vermogen werd teruggeschroefd tot 300 pk. De rest van het gamma bestaat uit drukgevoede viercilinders, met name een 1.6 T van 160 pk, een 2.0 T van 220 pk en de tweeliter-diesels met 160 en 190 pk. De krachtigste motoren zullen verkrijgbaar zijn met de vierwielaandrijving XWD. Wat de basisversies betreft, blijft de 9-5 een voorwieltrekker. Natuurlijk staat er van deze nieuwe 9-5 ook een breakversie op het programma, evenals een Aero-uitvoering, die een agressievere snuit krijgt.

In AG778, die verschijnt op 19 augustus 2009, zal u een close-up over deze Saab 9-5 terugvinden met onze fotoreportage.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten