De definitieve Honda Civic Type R wordt onthuld op het autosalon van Genève (5-15 maart). We vermoeden dat hij nauwelijks zal afwijken van dit prototype, dat al verschillende keren werd voorgesteld. Zonder een volledig beeld van de uiteindelijke auto vrij te geven, communiceert de constructeur vandaag wel over bepaalde details. Zo staat de sportieve berline op negentienduimvelgen en krijgt hij een topsnelheid van 270 km/h. Om die te halen, gebruikt hij een rechtstreeks ingespoten 2.0 VTEC Turbo-motor die de voorwielen aandrijft. Hoeveel vermogen die exact levert, is nog niet bekend, maar het wordt meer dan 280 pk. De motorkap en het front van de auto moesten worden herwerkt om de temperatuurhuishouding onder controle te houden. Daarom zouden grote ventilatieroosters te zien zijn in de motorkap en de voorbumper.
De stroomlijn van de auto is op punt gesteld in de windtunnel en met de computer. De Civic Type R krijgt bijvoorbeeld een bijna volledig vlakke bodem, zodat de lucht beter onder de auto doorstroomt. Achteraan is bovendien een diffuser gemonteerd die de Civic beter tegen de grond helpt kleven. Vooraan is een grote splitter gemonteerd en onder de dorpels zijn zijschorten geplaatst. De neerwaartse druk wordt verder verhoogd met een grote dakspoiler. De voorbumper is dan weer zodanig getekend dat turbulenties rond de voorwielen worden verwijderd, zodat de luchtweerstand vermindert. Om ten slotte efficiënt tot stilstand te komen, zijn remmen aangekocht bij Brembo, die vooraan een diameter hebben van 350 millimeter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!