De Opel Corsa OPC perst niet minder dan 207 pk uit zijn 1,6-liter met turbo. Deze potige veelzijdige stadsauto, die officieel zijn debuut maak op het salon van Genève (5-15 maart), kan daarnaast rekenen op een riant koppel van 245 Nm, beschikbaar tussen 1.900 en 5.800 o/m. Door tijdelijk de turbodruk op te voeren ontwikkelt de viercilinder zelfs 280 Nm. Deze krachtpatser wordt altijd gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Opel belooft voor deze voorwieltrekker een sprinttijd van 0 naar 100 in 6,8 seconden en een top van 230 km/h. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 7,5 l/100 km, of 174 g CO2/km. Stoppen doet de OPC met geventileerde schijven, vooraan een stevige 308 millimeter groot.
Uiterlijk is de OPC meteen herkenbaar aan zijn andere bumpers, de luchthapper op de motorkap, de luchtinlaten in de neus, een dubbele Remus-uitlaat en - tegen meerprijs - een grote achterspoiler. Onderhuids heeft deze versie recht op zelfregelende schokdempers die hun werking aanpassen aan de wieluitslagen (FSD, Frequency Selective Damping), waarmee de Corsa OPC een goed compromis zou moeten kunnen vinden tussen sportiviteit en comfort. Verder ligt de ophanging 10 millimeter dichter bij de grond. Circuitliefhebbers kunnen het antispinsysteem uitschakelen en het ESP wat toegeeflijker maken.
Voor de echte diehards biedt Opel nog een Performance Pack aan, dat naast een sperdifferentieel ook nog geventileerde Brembo-remmen van 330 millimeter vooraan omvat. De Corsa staat in dat geval op achttienduimvelgen en een specifiek aangepast onderstel. Binnenin zien we Recaro-stoelen, sportpedalen, een versnellingspookknop met OPC-logo en een afgeplat stuurwiel met lederen bekleding. Ook de connectiviteit is verzorgd, dankzij de IntelliLink-multimediaterminal, die compatibel is met de meeste smartphones (zowel Apple als Android).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!