Door zichzelf de titel Trophy aan te meten, sluit de Clio RS 220 EDC Trophy aan bij het clubje van de Mégane RS Trophy. Dat betekent dat dit een hogeprestatieversie is van de Clio. Zo is zijn 1.6-turbomotor dankzij een nieuwe sturing 20 pk sterker geworden (220 pk). Het koppel volgt dezelfde trend en stijgt tot 260 Nm (+ 20 Nm), met in vierde en vijfde zelfs een overboost tot 280 Nm. Bovendien is de gerobotiseerde zesbak EDC met dubbele koppeling herwerkt: schakelen zou nu 30 procent sneller gaan. Ook terugschakelen gaat vlotter, maar dat ligt vooral aan de kortere slag van de schakelhendel aan het stuur. De Sport-stand is aangepast voor een gemengd gebruik in de stad en op open wegen. En het stop-start werkt enkel in de normale stand.
De Clio RS 220 EDC Trophy wordt gebouwd in de voormalige Alpine-fabriek in Dieppe en beperkt zich niet tot aanpassingen aan de motor en de versnellingsbak. Zo ligt de Fransman vooraan nog 20 millimeter lager bij de grond en achteraan 10 millimeter. Daarnaast zijn de hydraulische aanslagpunten van de schokdempers versterkt. Het tandheugelstuur werd directer, met een 10 procent kortere overbrenging, en het stuurwiel zelf is met leer bekleed. De auto staat op Michelin Pilot Super Sport-banden in de maat 205/40 R18 rond zwartglanzende lichtmetalen velgen. De Clio RS 220 EDC Trophy komt in juni op de markt met een ingebouwd telemetriesysteem R.S. Monitor waarmee je de geleidelijkheid van het gaspedaal in vijf standen kan instellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!