Volkswagen retoucheert de Sharan tegen het autosalon van Genève (5-15 maart). De bijgewerkte versie is vanaf deze zomer beschikbaar. Het design evolueert niet op revolutionaire wijze, want hij krijgt enkel een andere led-lichtsignatuur in de achterlichten. Aan boord wordt de afwerking hier en daar lichtjes bijgewerkt en het instrumentenbord werd verbeterd. Qua connectiviteit sluit de Sharan daarentegen resoluut aan bij de moderne tijden, met een aanraakscherm dat compatibel is met MirrorLink, Android Auto en CarPlay. De Duitser is met andere woorden compatibel met het merendeel van de smartphones op de markt.
In de grote eenvolumer werden verder heel wat rijhulpsystemen geïntegreerd. Zo wordt hij standaard uitgerust met een systeem dat na een crash automatisch remt om een tweede aanrijding te voorkomen. Andere systemen zijn als optie verkrijgbaar, zoals een parkeerassistent of een stadsremhulp. Verder is aan de motoren gewerkt om hun rendement te verhogen en het verbruik te drukken. Volkswagen spreekt van een daling van 15 procent. En sommige van de motoren (die allemaal Euro 6-conform zijn) winnen een paar pk's. De 1.4 TSI blijft op 150 pk, maar de 2.0 TSI gaat van 200 naar 220 pk. Op dieselvlak blijft de basis-2.0 TDI 115 pk leveren. De twee andere versies stijgen echter naar 150 pk (+ 10 pk) en 184 pk (+ 7 pk).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!