Volkswagen stelt op het salon van Genève (5 tot 15 maart) de nieuwe Touran voor. De eenvolumer pakt uit met typische VW-trekken en zal ook verkrijgbaar zijn als R-Line. De Touran evolueert vooral technisch, door gebruik te maken van het MQB-platform (net als onder andere de Golf). Daarmee groeit de Touran met 13 centimeter, waardoor hij 4.427 millimeter lang wordt. De verlenging zit hem voor een deel in de wielbasis, die met 11,3 centimeter toeneemt, tot 2.791 millimeter. In de breedte groeit hij met 4,1 centimeter, tot 1.814 millimeter, terwijl hij in de hoogte 6 millimeter verliest (1.628 millimeter). Met die nieuwe afmetingen zit hij beter tussen de Golf Sportsvan en de Sharan in.
Het resultaat is ook dat het koffervolume er op vooruitgaat. Dat bedraagt in vijfzitsconfiguratie 743 liter onder het bagagescherm (+48 liter) en 1.040 liter tot tegen het dak, terwijl je het kunt uitbreiden tot maar liefst 1.980 liter door de achterbank neer te klappen. Binnenin heeft VW drie individuele stoelen gemonteerd op de tweede rij, die elk voorzien zijn van Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Hetzelfde geldt voor de zesde en zevende zitplaats op de derde rij van de zevenzitsversie. Bovendien hebben de Wolfsburgse designers het aantal opbergmogelijkheden uitgebreid, want er zouden er alles bij elkaar 47 zijn... Verder wordt de Touran aangeboden met de jongste infotainment- en rijhulpsystemen.
De nieuwe Touran werd ook lichter, tot 62 kilo afhankelijk van de motorversie. Het motoraanbod omvat drie benzinekrachtbronnen en drie diesels: de 1.2 TSI (110 pk), de 1.4 TSI (150 pk) en de 1.8 TSI (180 pk) enerzijds en de 1.6 TDI met 110 pk en de 2.0 TDI met 150 of 190 pk anderzijds. Allemaal zouden ze minder verbruiken dan hun voorgangers, temeer omdat het uitgerektere profiel een betere stroomlijn als gevolg heeft. Zo zou de 1.6 TDI in combinatie met de DSG-versnellingsbak een gemengd normverbruik kunnen voorleggen van 4,1 l/100 km. De nieuwe Touran zou vrij snel na de voorstelling in Genève op de markt moeten verschijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!