Het is nu officieel: de eerste compacte SUV met Seat-logo heet Ateca, de naam van een stad ten westen van Zaragoza, in het hart van het Iberische schiereiland. Zoals verwacht, is de Ateca gebaseerd op het nieuwste modulaire platform met transversale motor (MQB) van de Volkswagen-groep. De Volkswagen Tiguan, zijn Duitse neef, en de Leon gebruiken dit platform ook al. Qua afmetingen past de Ateca perfect binnen het segment, met een lengte van 4,36 meter van bumper tot bumper. De ontwerpers van Seat scherpten hun potloden om een zoals altijd een dynamisch en elegant kleedje te tekenen. Vooraan vinden we het typische trapeziumvormige radiatorrooster van de laatste modellen uit Martorell, geflankeerd door koplampen met leds en een scherp getekende bumper. Achteraan wordt de lichtsignatuur in een driehoek gerespecteerd en geeft de achterkant een sportieve look aan het model.
Stijl en functionaliteit
In het ruime interieur staat de verhoogde bestuurderspost, waar je de obstakels in de omgeving overschouwt, centraal. Het interieur oogt uitnodigend. Vooraan werd de boordplank zowel qua stijl als kwaliteit netjes verzorgd. In de middenconsole zit een aanraakscherm van 8 duim dat dienstdoet als interface voor het nieuwe multimedia- en navigatiesysteem dat, volgens Seat, heel wat mogelijkheden biedt om een smartphone te verbinden (MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto zijn beschikbaar). De zogenaamde Connectivity Box in de middenconsole maakt het ook mogelijk om je smartphone draadloos op te laden met inductie. En de functionele kant? Seat kondigt een kofferruimte van 510 liter aan (485 liter voor de versies met vierwielaandrijving), wat de Ateca in de goede middelmaat van zijn categorie plaatst.
Van 1.0 turbobenzine tot 2.0 TDI
De Ateca is beschikbaar als ‘simpele’ voorwielaandrijver of 4x4 (met enkele beperkingen naargelang de motor) en kan rekenen op een moderne mechaniek, afhankelijk van de versie gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling (DSG). Seat waagt het om de nieuwste 1.0 driecilinder turbobenzine (115 pk) uit de Volkswagen-groep aan te bieden als instapper. Die hebben we al getest (en goedgekeurd) in de Leon. Hiermee haalt de Ateca 5,3 l/100 km en 123 g CO2/km in de gemengde verbruikscyclus. Dan volgt de 150 pk sterke 1.4 turbo, uitgerust met cylinder on demand (automatische uitschakeling van cilinders voor meer efficiëntie). Deze motor haalt 6,2 l/100 km of 141 g CO2/km. Bij de diesels zal de 1.6 TDI met 115 pk (4,3 l/100 km en 112 g CO2/km) bij ons het grootste succes kennen. Daarboven staat de 2.0 TDI, die naar keuze beschikbaar is met 150 of 190 pk.
Vanaf 21.690 euro
Net als bij de Leon, schonk Seat veel aandacht aan de verhouding tussen de prijs en de uitrusting van de Ateca om hem goed te positioneren tegenover zijn concurrenten, in de eerste plaats de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai en Renault Kadjar. De constructeur biedt ook ook een hele reeks nieuwe uitrustingen, zoals het Seat Drive Profile waarmee je de auto anders kunt instellen naargelang je humeur (besturing, motor/versnellingsbak, …) of de Traffic Jam Assist die automatisch stuurt, versnelt en remt in files. De veiligheidsuitrusting is heel ruim, met onder meer Emergency Assist (automatische noodrem), Traffic Sign Recognition (herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperkingen in real time) of de Blind Spot Detection (waarschuwing voor de dode hoek). “We hebben in onze eerste SUV een indrukwekkend geheel van technologie en innovaties geïntegreerd om nog meer veiligheid en praktische troeven te bieden, maar ook een maximale rijdynamiek en onvergelijkbaar rijplezier”, verklaarde Dr. Matthias Rabe, hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling en vicepresident bij Seat. D’Ieteren, de Belgische importeur van het merk, heeft alvast een startprijs van 21.690 euro vastgelegd voor de Ateca 1.0 T 4x2. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!