In vergelijking met zijn voorganger werd Seats kleinste liefst 7 millimeter langer tot 4.052 millimeter en ook de spoorbreedte nam toe. Verder is hij 1.693 millimeter breed en 1.455 millimeter hoog, terwijl de wielbasis 2.469 millimeter lang is. Hij ziet er heel wat dynamischer uit dan zijn voorganger met zijn nieuwe stijl, die de naam "Arrow Design" kreeg. Zo zijn het radiatorrooster en de kloplampen relatief laag ingeplant en loopt over de flanken een reliëflijn. Die trekken zagen we trouwens al op de concept Bocanegra, die Seat in Genève op zijn stand voorstelde.
De Spanjaarden benadrukken dat hun jongste telg ondanks zijn iets grotere buitenmaten toch 25 kilo lichter werd. Daardoor zou de minst vervuilende Ibiza minder dan 120 g/km aan CO2 uitstoten en zelfs de dorstigste benzine gaat niet verder dan 160 g/km. Het motorenpalet bestaat uit zes mogelijkheden. Op benzinevlak gaat het van een 1.2-driecilinder met 70 pk over een 1.4 met 85 pk tot een 1.6 met 105 pk. Op dieselvlak is keuze tussen een 1.4 TDI met 80 pk en twee 1.9 TDI's met 90 en 105 pk.
Seat is trots op de uitgebreide veiligheidsuitrusting en spreekt over een nieuw airbagsysteem, bochtverlichting via de mistlampen, auto-adaptieve bixenonlampen (AFS) en een bandendrukcontrole. Om het comfort te vergroten, biedt het Spaanse merk zaken als een wegrijhulp voor op hellingen, een parkeerhulp of een USB-verbinding aan. Bovendien heeft hij een comfortabele hoeveelheid kofferruimte, want met de achterbank rechtop kan er tot 292 liter in.
De nieuwe Ibiza wordt op 22 mei aan het publiek voorgesteld op het salon van Madrid maar wordt tegelijk ook heel Europa rondgereden op een open vrachtwagen en overal in een road show voorgesteld
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!