Singer heeft een heleboel razend knappe restomods gebouwd op basis van de Porsche 911, maar met deze Turbo Study heeft de Amerikaanse constructeur zichzelf opnieuw overtroffen. En dat is een statement dat kan tellen, want de Singer All-terrain Competition Study (ACS) en de Dynamic Lightweight Study (DLS) zijn reeds om duimen en vingers bij af te likken.
De Singer Turbo Study is een hedendaagse kijk op de originele Porsche 930 Turbo uit 1975, een van de meest iconische modellen uit de omvangrijke 911-familie. Opgepast: dit is geen bestaand model waarover de Amerikanen een modern sausje gegoten hebben, maar een restomod die allerlei componenten van verschillende 911-modellen op een wonderlijke wijze combineert. Op de basisstructuur van de deuren na werd elk onderdeel aangepast.
Tijd voor Turbo
Zo zet Singer de Turbo Study op het chassis van een Porsche 911 van de wat jongere 964-generatie. De klassieke koetswerkpanelen zijn vervaardigd uit koolstofvezel en worden gecombineerd met modernere designtoetsen. De enorme achterspoiler waaraan je een Porsche 911 Turbo destijds kon herkennen, kreeg een nieuw ontwerp van Singer. Let ook op de knappe koelsleuven in de brede billenpartij, die de eerste turbomotor in een Singer-creatie op bedrijfstemperatuur moet helpen houden.
-
Lees ook: Porsche gaat motoren bouwen voor Singer
Achterin de Turbo Study hangt de destijds door Mezger ontworpen 3,8 liter-krachtbron, een boxermotor die de twee Borg Warner-turbo's opgevezen krijgt die Porsche gebruikt voor de 992-generatie van de Porsche 911. De zescilinder ontwikkelt een piekvermogen van ongeveer 450 pk en het maximale koppel bedraagt zo'n 500 Nm. Al zegt Singer-baas Rob Dickinson dat klanten ook extra power kunnen bijbestellen. Desgewenst kunnen ze zelfs een ouderwets turbogat in het motormanagement installeren.
De Singer Turbo Study wordt enkel aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar je hebt wel de keuze tussen achter- en vierwielaandrijving. Het 4x4-systeem is dat van de 993-generatie van de Porsche 911.
Gran Turismo
De Singer Turbo Study is bedoeld als een razendsnelle, maar comfortabele GT voor gebruik op de openbare weg. Je kan dus rekenen op de nodige ruggesteun van de bekrachtigde stuurinrichting en van elektronische rijhulpmiddelen zoals tractie- en stabilteitscontrole.
Het interieur van de Singer Turbo Study komt met een heleboel comfortsnufjes, van de elektrisch verstelbare en verwarmde zetels tot de inductielader voor moderne smartphones. Het in leder gehulde interieur krijgt inlays uit hout en kurk, voor de neerklapbare achterbank voorziet Singer een op maat gemaakte tassenset. Let ook op het heerlijke instrumentarium met vijf ronde tellers, met obligate turboboostmeter op de toerenteller.
Wie zijn Singer Turbo Study liever wat lichter heeft, kan voor een gestripte cockpit met carbon kuipstoelen opteren. Dat schaaft nog een 100 kilo van de slechts 1.270 kilogram wegende supercar.
Oplage en prijskaartje
Singer is twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling van de Turbo Study, met als doel de mooiste Porsche 930 Turbo ooit te bouwen. De Amerikanen zeggen dat ze al 70 stuks verkocht hebben, waarvan het in Wolf Blue gespoten exemplaar van op de foto's het allereerste is. In tegenstelling tot de DLS bouwt Singer de Turbo Study niet in een gelimiteerde oplage.
De productie start nog in 2022. Wie zelf een Singer Turbo Study wil, moet ongeveer 750.000 Amerikanse dollar opzij leggen (ongeveer 655.500 euro aan de huidige wisselkoers).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!