Bij zijn debuut in 2003 baarde de Skoda Fabia RS best wat opzien. Niet omdat de Tsjechische VW-dochter zich aan een prettig ogend hot-hatchmodel waagde, wel omdat er een dieselmotor tussen de voorwielen lag. Met een piekvermogen van 130 pk was de 1,9 liter-TDI niet de krachtigste van het lot, maar dankzij het maximale koppel van 310 Nm accelereerde de Fabia RS beduidend krachtigere sportievelingen moeiteloos uit het wiel.
LEES OOK Test Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2021)
Nog leuker: die Fabia RS legde de directe link met de rallysport. In 2003 verving Skoda de Octavia WRC immers door de Fabia WRC. In 2011 kreeg de straatversie nog een minder memorabele opvolger, aangedreven door de 180 pk krachtige 1.4 TSI met zogeheten Twincharger-technologie – de vierpitter rekende immers op zowel een turbolader als een mechanische compressor. Maar daarna bloedde deze RS-lijn dood. Behalve in de rallysport, dan.
Toyota GR Yaris
Volkswagen bouwde het aantal sportieve hot-hatchmodellen stelselmatig af. Na de Skoda Fabia RS sneuvelde ook de Seat Ibiza Cupra, enkel de VW Polo GTI staat anno 2022 nog in de prijslijst. En die is helemaal geen partij voor de recente sportievelingen met rallybloed, zoals de Hyundai i20N en de Toyota GR Yaris. Maar er zijn mogelijkheden, want met de Skoda Fabia RS Rally2 hebben ze de ideale basis in huis. In de plaats van straatauto te gebruiken als basis voor een racewagen, zouden ze het deze keer eens andersom kunnen doen. Toch?
LEES OOK Officieel: Toyota GR Yaris nog wilder als GRMN (2022)
Het gifgroene koetswerk waarin de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2 presenteert, oogt helemaal zoals het moet. Met die spectaculaire wielkastverbreders, gretig naar koellucht happende voorzijde en met een dakspoiler getooide achterklep. En ook met de specs zit het helemaal goed. Tussen de voorwielen ligt een nieuwe 1,6 liter-krachtbron, afgeleid van de 2.0 TSI die in de Skoda Octavia RS zit. De aan een sequentiële vijfbak gekoppelde turbobenzine is goed voor een piekvermogen van 290 pk en voor een maximumkoppel van 430 Nm. Gewoon doen, Skoda.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!