Na de #1 en de #3 stelt Smart zijn volgende elektrische SUV voor: de Smart #5, die zowel door zijn formaat als door zijn technologie zijn status als vaandeldrager van het Chinees-Duitse merk in de verf zet.
Het 4,7 meter lange koetswerk van de Smart #5 is duidelijk verwant aan zijn kleinere broertjes. Dat betekent dezelfde gladde oppervlakken, zonder scherpe hoeken en kantjes. Het optische zwevende dak van dan kleinere duo ruilt de #5 wel in voor een brede C-stijl, met daarop het Smart-logo.
Zwevende wieldeksels
Verder is deze SUV veel rechthoekiger van vorm, met een erg vlakke motorkap en een zo goed als verticale achterklep, ten voordele van het laadvolume. De vier wielen op de uithoeken van de auto vertalen zich in een wielbasis van 2,90 meter. Origineel is dat Smart de #5 ‘zwevende’ wieldeksels meegeeft, zodat het centrale logo altijd rechtop blijft staan, zelfs terwijl de wielen draaien.
Vooraan zien we lichtblokken met een specifiek patroon bestaande uit parallellogramvormige units voor de koplampen en de dagrijlichten. Ze zijn verbonden door een fijne ledstrip met vier verlichte inkepingen. Een gelijkaardig motief keert terug voor de achterlichten. Net als de rest van de Smart-familie doet de #5 het met verzonken deurklinken en ruiten zonder frame.
Off-roadversie
Klanten zullen de keuze hebben tussen twee verschillende looks: chic en afgeborsteld, of stoer en voorzien van allerlei avontuurlijke attributen – denk aan dakrails, opgbergbakken op de C-stijl, bodembeschermplaten voor- en achteraan en fors bemeten zijtreden. En natuurlijk ook de obligate balk met verstralers boven de voorruit.
Concrete cijfers over hoe breed en hoog de #5 is, gaf Smart nog niet vrij, en zelfs het koffervolume is voorlopig een vraagteken, maar het merk laat wel weten dat het interieur in totaal 34 bergruimtes treft, en dat vooraan in de neus een ‘frunk’ zit van 72 liter. Het interieur sluit qua stijl aan bij het koetswerk, met minder organische vormen dan in de #1 en #3. Een vorm die steeds weerkeert, is die van een rechthoek met afgeronde hoeken: je herkent hem in het dashboard, in de deurklinken, in de bekerhouders, enzovoort.
Head-updisplay met augmented reality
Verder zijn er drie schermen: eentje van 10,3 duim voor de instrumenten achter het stuur en twee amoled-exemplaren van 13 duim op de middensconsole en voor de voorste passagier. Als bestuurder kun je vertrouwen op een immens head-updisplay van 25,6 duim met augmented reality.
De Smart #5 is altijd een vijfzitter. Met de twee ongelijke delen van de achterbank neergeklapt krijg je een vlakke laadvloer; klap je daarnaast ook nog de twee voorste stoelen helemaal vlak, dan creëer je een moduleerbare slaapplek in de #5. De premiumroeping van dit model moet onder meer blijken uit zijn lederen bekleding, zijn eikenhouten inzetstukken en zijn Sennheiser-audio-installatie met een piekvermogen van 2.000 watt. En dan is er ook nog de ledsfeerverlichting, die de keuze laat uit 256 verschillende kleuren.
800 volt en 100 kWh
Qua technische gegevens laat Smart voorlopig nog niet het achterste van zijn tong zien. Wel weten we al dat de #5 op een platform rust dat gebruikmaakt van 800-volttechnologie, en dat zijn batterij een capaciteit heeft van 100 kWh. Het merk belooft dat je aan een snellader 70 procent batterijpeil kunt recupereren in 15 minuten, en claimt een rijbereik van 740 kilometer… volgens de Chinese CLTC-normen weliswaar, die minder realistisch zijn dan onze WLTP-protocols.
Dankzij een 220-voltaansluiting in de koffer is de Smart #5 ook geschikt voor V2L-toepassingen. Naar motorvermogens of prestaties hebben we voorlopig het raden, wel weten we al dat er verschillende rijmodi zullen zijn, voor zowel asfalt als offroad (Adaptive, Mud, Rock, Sand en Snow).
Europese prijzen voor de #5 zijn er nog niet. Smart wil zijn nieuwe middelgrote SUV in het eerste kwartaal van 2025 op ons continent lanceren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!