Het nieuwe Smart – een joint venture waarvan Mercedes-Benz en het Chinese Geely elk 50 procent in handen hebben – heeft steeds minder te maken met het oude. Het idee van de hypercompacte stadstweezitters is voorlopig even in de koelkast gestopt; in ruil kwamen er elektrische cross-overs, zoals de kleine #1 en compacte #3. Dat duo krijgt binnenkort versterking van een nog grotere en stoerdere SUV, de #5. Met de Concept #5 krijgen we alvast een voorsmaakje.
Die Concept #5 ziet er met zijn rechte koetswerklijnen opvallend robuust uit. Door de vier wielen zo ver mogelijk naar de hoeken te verwijzen, en aldus de wielbasis uit te rekken, beloven de Duitsers een maximum aan binnenruimte. De interface is ook opmerkelijk, met naast een digitaal instrumentenpaneel nog twee enorme schermen die zowat het hele dashboard vullen, en waarmee je alle functies kunt bedienen. Ook spitsvondig bedacht: de speaker in de middenconsole is uitneembaar.
Supersnel laden dankzij 800V-architectuur
Om de stoere trekken van deze Concept #5 nog extra te accentueren gaf Smart de conceptcar een ronduit avontuurlijk kleedje mee, bestaande uit skidplates, een lichtbalk op het dak, een geïntegreerde lier, sjorogen op de motorkap, tredes om bij het dak te kunnen en offroadbanden. Typische showelementen; de uiteindelijke productieversie zal allicht een stukje braver ogen.
Over de technische aspecten van de Smart Concept #5 wil de constructeur nog niet veel kwijt, tenzij dan dat de auto voorzien zal zijn van vierwielaandrijving (lees: twee elektromotoren) en een batterij met een capaciteit van ‘meer dan 100 kWh’, voldoende voor een geschat WLTP-rijbereik van 550 kilometer. Het geheel werkt op 800 volt, waardoor 15 minuten zouden volstaan om het batterijpeil weer op te krikken van 10 naar 80 procent. De Smart Concept #5 wordt op 25 april officieel voorgesteld op het salon van Peking; allicht volgen dan nog meer details.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!