Nog meer, nog sneller. Elke supersportwagen probeert de lat nog hoger te leggen. Dat is ook het geval voor de SP Automotive Choas, een Griekse ultracar die zelfs een Bugatti Chiron of een Koenigsegg Jesko moeiteloos zou overtreffen. Toch als de beloftes ooit omgezet worden in concrete daden.
De SP Automotive Chaos wordt aangedreven door een 4 liter-V10 die ruggesteun krijgt van twee turbo's en van een niet nader omschreven elektromodule, die het piekvermogen naar 3.000 pk stuwen. Die immense power wordt bereikt bij 12.000 toeren per minuut en wordt op alle vier de wielen losgelaten via een gerobotiseerde versnellingsbak.
Op recordjacht
De SP Automotive Chaos wil sneller zijn dan de snelste. De Griekse constructeur wil het Ringrecord van de Porsche 911 GT RS breken, de quarter mile sneller afleggen dan de Rimac Nevera en een hogere topsnelheid bereiken dan de SSC Tuatara. De SP Automotive Chaos zou aan 1,8 seconden genoeg hebben om van 0 naar 100 km/u te snellen en een topsnelheid van 499 km/u halen. Spyros Panopoulos plant ook een basisversie van de SP Chaos, 'slechts' 2.000 pk sterk.
SP Automotive zou tussen de 15 en de 20 exemplaren per jaar kunnen bouwen, wat zou resulteren in een totale oplage van een 100-tal exemplaren. Toch als daar genoeg vraag om is, want het prijskaartje is niet van de poes. De SP Automotive Chaos kost liefst 12,5 miljoen euro, het basismodel zou 'slechts' 5 miljoen euro kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!