Eén jaar na het prototype stelt het Nederlandse Spyker in Genève de productieversie voor van de C8 Aileron. Deze sportieve coupe wordt aangedreven door een 4,2 liter grote Audi-V8 met 400 pk en 480 Nm, gekoppeld aan een manuele Getrag-zesversnellingsbak, of, tegen meerprijs, aan een ZF-automaat, eveneens met zes verhoudingen. Daarmee sprint deze achterwielaandrijver met de motor central achterin in 4,5 seconden naar 100 km/h, om vandaar door te stormen naar een top van 300 km/h.
Uiterlijk sluit de C8 Aileron aan bij de andere Spykers, maar zijn wielbasis is wel 155 millimeter langer dan die van de C8 Laviolette en C8 Spyder. Dat was nodig om een automaat te kunnen aanbieden, maar komt in de praktijk vooral het interieur ten goede, dat nog altijd in luxe baadt. Het onderstel van deze Spyker is volledig van aluminium, om de torsiestijfheid te verbeteren. Ten opzichte van de andere C8-varianten werden de sporen verbreed, terwijl de Aileron ook een volledig nieuwe ophanging kreeg, die het weggedrag van deze coupé moet verbeteren, vooral bij hoge snelheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!