De Subaru Impreza WRX kwam in verschillende gedaantes, de ene nog sneller dan de andere. Maar de 22B STI is en blijft de meest gegeerde. Dat is een speciale versie die de Japanse constructeur in 1998 bouwde voor de Japanse markt, aangedreven door een 2,2 liter-turbomotor die officieel goed was voor 280 pk en 360 Nm. Aanvankelijk werd de oplage gelimiteerd tot 400 exemplaren, maar uiteindelijk strandde het productievolume van de Subaru Impreza 22B STI op 424 stuks. Dat verklaart meteen waarom een goed exemplaar momenteel verhandeld wordt voor dik 200.000 euro.
LEES OOK Top 5: Subaru Impreza WRX
De Subaru Impreza WRX maakte naam in het Wereldkampioenschap Rally, met wereldtitels in 1995 (Colin McRae), in 2001 (Richard Burns) en 2003 (Petter Solberg). En die WRC-wagens werden steevast gerund door Prodrive, het vanuit het Britse Oxfordshire opererende team achter deze P25. Dat is een restomod die de legendarische Subaru Impreza 22B STI doet herleven.
Waarom P25?
De P verwijst naar Prodrive en de 25 naar het aantal exemplaren dat er op de planning staat. En naar de cilinderinhoud van de boxermotor die tussen de voorwielen ligt, een drukgevoed 2,5 liter-blok dat een piekvermogen van 400 pk belooft. Die power wordt uiteraard op alle vier de wielen gezet, een permanent 4x4-systeem met centraal differentieel. Niet via een manuele, maar via een halfautomaat met schakelflippers. De sprint van 0 naar 100 km/u zou niet meer dan 3,5 seconden duren en de topsnelheid 240 km/u bedragen. Een nieuwe Akrapovic-uitlaatlijn zorgt voor een passende soundtrack.
LEES OOK Officieel: Subaru WRX (2022)
De Prodrive P25 baseert zich niet op de 22B en gelukkig maar, want die is veel te speciaal om als donorauto te dienen. Deze onder supervisie van Peter Stevens - de ontwerper van de 22B, maar ook van de McLaren F1 - gebouwde restomod gebruikt een tweedeursversie van de Subaru Impreza als basis. Het koetswerkontwerp spiegelt zich grotendeels aan dat van de 22B, met bredere wielkasten en een knoert van een achtervleugel. Maar op zoek naar een lager gewicht resulteert in het gulle gebruik van carbon panelen. Dat zorgt ervoor dat de Prodrive P25 niet meer dan 1.200 kilogram op de weegschaal zet.
Prijs om te duizelen
Prodrive houdt het koetswerk van de P25 zo dicht mogelijk bij dat van de 22B. Je moet al naar de velgen kijken om zeker te zijn, want de originele exemplaren maken plaats voor 19-duimers. Die vullen zich met remmen grotere remmen van AP Racing-makelij. De ophanging wordt ook serieus vertimmerd, met nieuwe Bilstein-dempers en een breder spoor. Opvallend: Prodrive heeft gekozen voor een set-up die de rijdynamiek op asfalt optimaliseerd. Dus ja, dit blijft een rallyreplica. Maar dan liefst de Monte Carlo of de Tour de Corse...
De op het Goodwood Festival of Speed debuterende P25 volgt in het spoor van heerlijke restomods zoals de Ferrari Testarossa van Fioravanti en de Porsche 928 van Nardonne. Maar goedkoop is zo'n P25 niet, want Prodrive vraagt 460.000 Britse pond voor hun retromoderne Subaru Impreza 22B STI. Dat is 535.000 euro, zonder btw...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!