De Suzuki eVitara is gebaseerd op de eVX-concept dat het merk vorig jaar in januari onthulde. Ook dan werd er - net zoals nu dus - gebouwd op een met Toyota gedeeld platform. Binnen die structuur passen twee batterijgroottes: eentje van 49 en een van 61 kWh. Beide zijn van het LFP-type (lithium ijzerfosfaat). Er zijn drie aandrijflijnen beschikbaar, met een maximaal vermogen van 135 kW (184 pk) en een koppel van 300 Nm voor de 4WD-versie. Die laatste komt eveneens met de innovatieve “ALLGRIP-e” vierwielaandrijving. Een technologie, gebaseerd op onafhankelijke e-assen aan de voor- en achterkant, die verbeterde tractie en responsiviteit biedt onder alle omstandigheden.
Modern design
De Suzuki eVitara introduceert ook een nieuwe ontwerptaal, genaamd “High-Tech & Adventure”. De stijl onderscheidt zich door “elektrische” proporties, met grote wielen, een verlengde wielbasis en zeer korte overhangen. In praktijk zorgt dat voor een koets met lengte van 4.275 mm, een breedte van 1.800 mm, een hoogte van 1.635 mm en een wielbasis van 2.700 mm. Afmetingen waarmee de eVitara de ideale balans zou moeten kunnen vinden tussen praktisch gemak enerzijds en rijdynamiek anderzijds.
Ook in het interieur is er een duidelijke vooruitgang met wat tot nu toe bij Suzuki te vinden is. Een groot paneel bevat het digitale dashboard en het centrale touchscreen in liggend formaat. Suzuki koos ervoor de analoge knoppen voor de airconditioning en het volume te behouden, net als de klassieke knoppen op het stuur. Er zijn ook sneltoetsen naar de belangrijkste functies op het infotainmentscherm, al zitten die enigszins onhandig (toch voor ons) aan de rechterkant van het scherm.
De eVitara zal worden geproduceerd in de fabriek van Suzuki Motor Gujarat in India van waaruit hij naar alle hoeken van de planeet zal worden uitgezonden. Ook dus naar Europa.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!