De Tesla Robotaxi huldigt hetzelfde principe als de onlang voorgestelde Rimac Verne: het zijn elektrisch aangedreven en autonoom rijdende auto's die ingezet kunnen worden als taxi of als deelwagen. Van een stuur of pedalen is dan ook geen sprake, het interieur telt twee comfortabele stoelen en centraal op het dashboard staat een grote display waarmee je alle functies bedient. Het is de bedoeling dat je deze Cybercab met je smartphone reserveert, zodat hij op het gewenste moment komt aanrijden om je naar de gevraagde bestemming te vervoeren. En dat helemaal geautomatiseerd.
Het principe is niet nieuw, toch had Tesla-baas Elon Musk het over een mobiliteitsrevolutie. Omdat een zelfstandigde deelwagen zoals de Robotaxi voortdurend onderweg is, zouden grote steden veel minder parkeerplaatsen moeten voorzien en de nood aan een eigen wagen of zelfs openbaar vervoer helemaal overbodig maken. De kilometerkostprijs van de Tesla Robottaxi zou immers lager liggen dan dat van ongesubsidieerde bussen, trams of zelfs metro's.
Bekende hardware
Het erg vertrouwd ogende koetswerk van de Tesla Robotaxi combineert vier gesloten wielen met twee vleugeldeuren (dat vereenvoudigt het instappen) en een grote achterklap (want je moet er ook je boodschappe mee kunnen doen). Volgens Musk zou zijn Cybercab "niet meer dan 30.000 dollar" gaan kosten (voor wie er zelf eentje zou willen kopen) en "zeker voor 2027" rondrijden in de grootste steden van de Verenigde Staten.
Om de ontwikkelings- en productiekosten tot een minimum te herleiden, zal de Tesla Robotaxi de hardware gebruiken die momenteel reeds aanwezig is in de jongste generatie van de Model 3 en Model Y. Dus geen lidars, wel een arsenaal aan slimme camera's waarvan de beelden door artificiële intelligentie geïnterpreteerd worden. Alle Robotaxi's zouden permanent met elkaar in verbinden staan, zodat de AI nog meer gegevens kan verzamelen, verwerken en dus sneller kan bijleren. Dat zou er ook voor moeten zorgen dat ze moeilijke verkeerssituaties correct kunnen inschatten en de kans tot ongevallen tot een minimum herleid wordt.
Inductieladen
Zoals we dat inmiddels gewoon geworden zijn van Tesla, communiceert de Amerikaanse constructeur van elektrische auto's niet over de technische specificaties van de Robotaxi. Het blijft dus raden naar de batterijcapaciteit, naar de laadsnelheden of naar het rijbereik. We weten wel dat deze Cybercab het zonder laadpoort doet, het accupakket van de zelfstandig rijdende deelwagen wordt bijgeladen via inductieladers die snel toegevoegd zou worden aan het reeds omvangrijke Supercharger-netwerk.
Om de hygiëne binnenin de Robotaxi te verzekeren, ontwikkelt Tesla een geautomatiseerde schoonmaakservice. Robots zullen zowel het koetswerk als het interieur reinigen, zodat je niet in de vuiligheid van je voorgangers hoeft te gaan zitten. Er is ook sprake van de Robovan, een soort autonoom rijdend metrostel dat tot 20 personen van A naar B zal kunnen brengen. Elon Musk en zijn troepen hebben aan alles gedacht, zo lijkt het wel...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!