Zoek niet naar een Toyota-logo, want de Century SUV draagt een fenikslogo op zijn gigantische neus. Dat speciale logo blijft voorbehouden aan de absolute topmodellen van de Japanse constructeur, die zich al sinds 1967 schuilen onder de Century-paraplu. Tot dusver ging het steevast om luxelimousines, nu wordt het aanbod uitgebreid met een SUV die wat weg heeft van een Rolls-Royce Cullinan.
De Century SUV is 5,2 meter lang, weegt 2,6 ton en biedt plaats aan vier inzittenden. De focus ligt op de achterpassagiers, die baden in een bedwelmende luxe. Deze Toyota is vooral bedoeld om rondgereden te worden, de bestuurderspost blijft doorgaans gereserveerd voor de chauffeur van de Japanse Rich & Famous. Om de toegang tot die genereuze achterbank met veelvuldig verstelbare fauteuils te vergemakkelijken, komt de GR-versie van de Century SUV zelfs met automatische schuifdeuren.
Plug-in Hybrid
Er is zelfs sprake van een speciale Rear Comfort-modus die de inzittenden achterin beschermt tegen het geluid van zowel de omgeving als de aandrijflijn en die anticipeert op het remmen, het accelereren en het rijden in het algemeen. De Century SUV schrijft Comfort met de grote C. Om de beweeglijkheid te verbeteren, krijgt deze super-Toyota vierwielsturing.
De Century SUV bouwt op de TNGA-architectuur van Toyota en leent zijn plug-inhybride aandrijflijn bij Lexus. Het gaat om een geëlektrificeerde 3,5 liter-V6 die dik 400 pk verzamelt, power die via een CVT op alle vier de wielen wordt gezet.
Exclusiever dan de Cullinan
Toyota verkoopt de Century SUV enkel op de Japanse markt en beperkt de productie tot een 30 exemplaren per maand. Het prijskaartje bedraagt 25.000.000 Japanse yen, omgerekend zo'n 160.000 euro. De sportiever uitgedoste GR verkoopt zijn huid wat duurder. Er is ook sprake van een cabriovariant van de Century SUV, die zijn vier zijdelingse deuren zou behouden. We zijn benieuwd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!