Aanvankelijk zou enkel de Toyota GR86 naar Europa komen, maar uitendelijk maakte ook diens tweelingbroer - de Subaru BRZ - de oversteek. Het zou hoe dan ook maar voor een korte periode zijn, want de specificaties van deze sportcoupés zijn niet helemaal complementair met de Europese marktvereisten. Maar dat wil niet zeggen dat de Japanse constructeurs hun sportcoupés links laten liggen.
LEES OOK
Op familieweekend met de Toyota GR86?!
Is de Toyota GR86 de hype ook waard?
Is de Toyota GR Supra echt leuker met een handbak?
Subaru BRZ als sportieve tS
Niet S/T, zoals bij de Porsche 911. Wel tS, kort voor Tuned by STI (Subaru Technica International). Aan de atmosferische 2,4 liter-boxermotor wordt niet geraakt, maar de Subaru BRZ tS krijgt wel grotere Brembo-remmen en strakkere Hitachi-dempers gepast. De specifieke 18-duimsvelgen (maatje 215/40) rollen op Michelin-rubber van het type Pilot Sport 4. De met wat extra logo's getooide tS komt standaard met handbak en sperdifferentieel. Maar hoop niet op een staartschep als spoiler.
Toyota GR86 met hybride driepitter
De 234 pk en 250 Nm sterke 2,4 liter-boxer die in het vooronder van zowel de Subaru BRZ als de Toyota GR86 ligt, garandeert een heleboel ouderwets rij- en glijplezier. Maar om relevant te blijven, zijn er andere opties. Zo zou een hybride versie van de drukgevoede 1,6 liter-driecilinder (die gebruikt wordt door de GR Yaris) tot de toekomstmogelijkheden behoren. Die zou naast krachtiger ook een stuk zuiniger zijn, wat voldoende kan zijn op de carrière van de GR86 met enkele jaren te verlengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!