Bij de facelift in 2021 kreeg de Toyota Hilux een stoere Invincible-uitvoering, nu breidt de Japanse constructeur het gamma verder uit met deze GR Sport. Die naar de Dakar-rallyversie knipogende variant wordt enkel geleverd met de krachtigste motor: de 204 pk en 500 Nm sterke 2.8 D-4D, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De lancering staat gepland voor de zomer van 2022.
-
Lees ook: test Toyota Hilux Invincible (2021)
Verwacht geen kanonprestaties; ook als GR Sport heeft deze pick-up heeft nog steeds meer dan 10 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Indrukwekkender zijn de laadcapaciteiten: deze Toyota Hilux heeft een nuttig laadvermogen van 1 ton en kan geremde aanhangwagens tot 3,5 ton trekken.
Meer dan enkel de looks
Het koetswerk van de enkel als Double Cab te bestellen Toyota Hilux GR Sport krijgt een herwerkte voorzijde, waarop het merklogo lijkt te ontbreken. Let ook op de sportieve 17-duimsvelgen en de duistere designdetails, van de zwarte wielkastbeschermers over de zijspiegels tot de achterklep.
Het interieur van de pick-up wordt opgewaardeerd met GR-sportstoelen die leer combineren met rode stiksels en wat suède. De pedalen zijn vervaardigd uit aluminium, de plastic inlays krijgen een carbonlook, het dashboard wordt gekenmerkt door een rode lijn over de hele breedte van de wagen en de deurpanelen hebben een blauwe verlichting. De uitrusting van de Toyota Hilux GR Sport is gebaseerd op die van het uitrustingsniveau High Grade.
De Gazoo Racing-behandeling beperkt zich niet tot een sportievere koetswerkontwerp en een opgewaardeerd interieur. De Toyota Hilux GR Sport staat op een aangepast onderstel met nieuwe veren en schokdempers. En dat zou zich moeten vertalen in een dynamischer weggedrag.
Intussen in de Dakar-rally
Op 1 januari 2022 is de Dakar-rally van start gegaan, de intussen 44ste editie van de legendarische rallyraid wordt verreden in Saoudi-Arabië. Gazoo Racing gaat resoluut voor de overwinning met de nieuwe Toyota GR DKR Hilux T1+, een doorgedreven evolutie van de wagen die de Dakar won in 2019. Geen dieselmotor onder de motorkap, maar een V6-biturbo met een cilinderinhoud van 3,5 liter.
De Dakar 2022 is nog jong, maar Toyota-speerpunt Nasser Al-Attiyah is de wedstrijd wel uitstekend gestart. We kennen de winnaar op 14 januari, wanneer de karavaan de monsterrally besluit in Djedda.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!