Op benzinevlak was de Toyota iQ tot nog toe enkel verkrijgbaar met een kleine eenliter van 68 pk. Die was al behoorlijk veelzijdig, maar had toch vooral de verdienste om slechts 99 g/km CO2 uit te stoten. Liefhebbers van straffere prestaties kunnen nu echter terecht bij de iQ 1.3 (ook Premium genoemd). Die ontwikkelt 98 pk bij 6.000 o/m en 123 Nm bij 4.400 o/m. Deze 1.329 cc grote viercilinder is goed voor een sprint naar 100 in 11,8 seconden en geeft deze 3+1-zitter een top van 170 km/h. Met de optionele Multidrive-CVT doet hij zelfs nog 0,2 seconden sneller, maar deze variant boet er wel zijn stop-startsysteem bij in, en dat is net de grote exclusiviteit van deze iQ 1.3.
In combinatie met de manuele zesversnellingsbak (dus mét stop-startsysteem) beperkt de iQ Premium zijn dorst tot 4,8 l/100 km gemiddeld. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 113 g/km, waarmee deze variant recht heeft op een overheidskorting van drie procent op de aanschafprijs. De CVT jaagt het verbruik een klein beetje de hoogte in, waardoor de CO2-uitstoot toeneemt tot 120 g/km, te veel om nog van een korting te genieten. In combinatie met deze nieuwe krachtbron doet tot slot ook een Premium-uitvoering haar intrede, die zich onderscheidt door een specifieke donkergrijze kleur, een interieur van stof en leer en zestienduimvelgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!