Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota iQ

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-03-2008

Nauwelijks zes maand nadat we kennis maakten met de iQ concept in Frankfurt stelde Toyota in Genève een stadsauto voor van minder dan drie meter lang maar met een achterbank.

In de 2,985 meter lange en 1,500 meter hoge iQ kunnen drie volwassenen en een kind plaats nemen binnen de wielbasis van 2.000 millimeter. De kleinste plaats, waar enkel een kind kan zitten, bevindt zich achter de bestuurder. Indien de voorste passagier bereid is om zijn stoel enigszins naar voren te schuiven, is achter hem ruimte voor nog een volwassene. Dat is niet zo'n opoffering als men zou denken, want het asymmetrische dashboard is speciaal ontworpen om die opstelling te vergemakkelijken. De bestuurdersstoel kan zo ver niet vooruit omdat het stuur en de pedalen meer plaats vergen. Om ruimte te winnen, hebben beide voorstoelen een extra dunne rugleuning en is het stuurwiel afgeplat.

De kleine Toyota heeft ondanks zijn kleine afmetingen een vrij stoer uiterlijk met zijn ronde vormen, dikke bumpers en zestienduimvelgen op de uiterste hoeken van het onderstel. In het interieur valt naast het asymmetrische dashboard ook de V-vormige middenconsole met daar bovenop een aanraakscherm op. Verder heeft de iQ een USB-poort en Bluetooth. Onder de achterstoelen zit een bergvak verscholen en wie echt kofferruimte nodig heeft, klapt de symmetrisch gedeelde achterbank neer.

Wanneer de iQ begin 2009 op de markt verschijnt, zal hij met drie motoren verkrijgbaar zijn, twee benzines en een diesel. Details over die krachtbronnen heeft Toyota nog niet vrijgegeven, maar de CO2-uitstoot zal telkens lager liggen dan 100 g/km. De brandstof wordt opgeslagen in een platte tank onder de vloer. Die technisch vrij complexe oplossing heeft het mogelijk gemaakt om achterin extra ruimte te winnen. Vooraan kon de vooroverhang worden ingekort door een nieuw ontworpen differentieel. Verder hebben de Japanse ingenieurs een extra compacte temperatuurregeling ontwikkeld en is de elektrische stuurbekrachtiging hoger op de stuurkolom gemonteerd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten