Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Verso

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-03-2009

De vervanger van de Toyota Corolla Verso gaat kortweg Verso heten. Deze compacte eenvolumer met zeven zitplaatsen wil stilistisch en rijdynamisch een berline benaderen.

De Toyota Verso, die onthuld werd in Genève, is enkele centimeters langer (7 centimeter) en breder (2 centimeter) dan zijn voorganger, de Corolla Verso. Toyota heeft het in zijn communicatie rond deze Verso over een "Dynamic Lounge", een benaming waarmee het merk het dynamische weggedrag in combinatie met de aanzienlijke ruimte binnen in de auto wil benadrukken. De Verso beschikt over zeven zitplaatsen, waarbij Toyota's Easy Flat-7 het mogelijk maakt om met de moduleerbaarheid te spelen: de tweede en de derde rij kunnen in totaal in 32 verschillende configuraties worden gezet. Verder resulteren de 30 millimeter langere wielbasis en de verlenging van het koetswerk in een kofferinhoud van 178 liter in zevenzitsconfiguratie, tegenover 63 liter voordien. Het ruimtegevoel in deze Japanner kan nog vergroot worden dankzij een enorm panoramisch dak.

De Verso heeft ook recht op recente motoren: twee nieuwe benzinemotoren van 1,6 en 1,8 liter, met 132 en 147 pk, en drie D-4D-turbodiesels, 2 en 2,2 liter groot. De nieuwe 2.0 D-4D levert 126 pk en 310 Nm. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 140 g/km of 146 g/km met roetfilter. De "kleinste" 2.2 D-4D werd aangepast en haalt nu 150 pk. De 2.2 D-4D met 177 pk vervolledigt het gamma. In het kader van het Optimal Drive-programma, dat de impact op het milieu wil verkleinen, is de Verso geschoeid met lageweerstandbanden en geniet hij een Cx-waarde van 0,295. Een stroomlijn die niet alleen de luchtweerstand, maar ook de dynamiek verbetert. Ook aan de luchtdoorstroming onder de wagen werd trouwens een bijzondere aandacht besteed.

De Verso rust op bredere sporen die hem steviger op de weg doen liggen. De ingenieurs hebben ook de ophanging herzien. Voor het stuur kozen ze een variabele elektrische bekrachtiging die automatisch compenseert – een primeur voor Toyota in Europa: als het systeem een te impulsieve stuurbeweging detecteert, verlaagt het de bekrachtiging om de draaibeweging af te remmen. De technologie beperkt ook de trillingen in de stuurkolom. Wat de veiligheid betreft, werd de Verso uitgerust met een hele reeks elektronische hulpmiddelen, aangezien Toyota mikt op vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests. Om de voetgangers beter te beschermen heeft Toyota ook de motorkap en de positie van de ruitenwissers aangepast.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten