Vanaf 2009 zal de nieuwe 1.4 Turbo worden voorgesteld op verschillende platforms van GM, waaronder in enkele Opels. In 2010 zal de 1.6 CNG Turbo zijn opwachting maken in de eenvolumer Zafira. Beide motoren zijn nieuwe versies van bestaande krachtbronnen. Het rendement werd verhoogd met de hulp van drukvoeding. Hun ontwikkeling past binnen het kader van de 'downsizing'-strategie, waarbij de cilinderinhoud wordt verkleind zonder dat de prestaties eronder lijden.
De 1.4 Turbo zal verkrijgbaar zijn met vermogens tussen 120 en 140 pk en een koppel van 175 tot 200 Nm. In vergelijking met een even krachtige atmosferische motor met een grotere longinhoud zou hij zo'n acht procent zuiniger zijn. De turbocompressor is geïntegreerd in de uitlaatcollector en verder heeft de viercilinder een volledig variabele distributie, een sturing van de thermische stromingen, een oliepomp met variabel debiet en een versterkte krukas en zuigerstangen.
De 1.6 CNG Turbo draait net zo graag op benzine als op aardgas. Zijn vermogen zou rond de 150 pk liggen, zijn koppel moet zowat 210 Nm zijn. Ook hij heeft een in de uitlaatlijn geïntegreerde turbo, naast een inlaatbuis voor benzine en een voor aardgas, gekoelde zuigers en een olieradiator. Wanneer hij op aardgas rijdt, daalt de CO2-uitstoot met 25 procent. Het aantal tankstations waar je CNG kan krijgen, hangt af van land tot land. In Italië kan je deze milieuvriendelijke brandstof zowat overal krijgen, maar in België hoort de overheid het in Keulen donderen wanneer je over aardgasauto's praat. De enige oplossing is om een apparaat te kopen dat het mogelijk maakt om van thuis uit aardgas te tanken via het netwerk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!