De twee nieuwe vijfcilinderturbodiesels met een inhoud van 2,4 liter bij Volvo zijn de D5 met dubbele turbo en 205 pk (420 Nm) en de 2.4D met enkele turbo en 175 pk (420 Nm). Deze twee nieuwe motoren delen een groot deel van hun technologische snufjes. Zo hebben ze beide een lagere compressie, een geoptimaliseerde verbranding en een sturingsunit van de jongste generatie. De motorbouwers van Volvo Cars hebben ook gewerkt aan de reductie van interne wrijvingen en pompverliezen. Verder zijn deze twee turbodiesels uitgerust met voorgloeibougies met ceramische kern die zeer snel opwarmen. Daardoor wordt binnen twee seconden een temperatuur van 1.000 graden Celsius bereikt, wat de vervuiling bij het starten beperkt.
De D5 beschikt nu over twee turbocompressoren. Een groter deel van de uitlaatgassen wordt gerecycleerd, over een breder toerentalbereik bovendien. Ten slotte zijn de injectoren preciezer. Volvo belooft dan ook een geluid dat overeenkomt met dat van een zescilinder-benzinemotor. In de S80 verbruikt de D5 6,2 liter per 100 kilometer (164 g/km CO2). De 2.4D met enkele turbo gaat voor zuinigheid; zijn piëzo-elektrische injectoren maken snelle en precieze inspuitingen mogelijk. De motor werd ook afgesteld om bij lage toeren meer koppel voort te brengen. Het verbruik in gemengde cyclus van deze 2.4D met enkele turbo in de S80 bedraagt 5,8 liter per 100 kilometer (154 g/km CO2). De motoren zijn bestemd voor de modellen S80, V70, XC70 en XC60. De S80 D5 is al beschikbaar, de andere worden in de lente verwacht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!