Tijdens het salon van Parijs zullen pers en publiek zich ongetwijfeld verdringen rond de nieuwe Volvo XC90. Deze tweede generatie van de grote Zweedse zevenzits-SUV meet 4,95 meter en rust op het nieuwe, modulaire SPA-platform. Het minste dat je kunt zeggen, is dat hij het qua design over een geheel andere boeg gooit. Om te beginnen zijn er de markante koplampen met horizontale T-signatuur. De motorkap oogt een stuk langer, terwijl de achterlichten doen denken aan die van de vorige generatie. In het al eerder vrijgegeven interieur wordt de middenconsole gedomineerd door een aanraaktablet. De koffer heeft een inhoud van 660 à 1830 liter.
Deze Volvo profileert zich als de nieuwe benchmark op het vlak van veiligheid , met onder meer het standaard City Safety. Dat doet de SUV automatisch remmen mocht die frontaal afstevenen op een tegenligger na een bocht. Het kan ook voetgangers en fietsers herkennen, zowel overdag als 's nachts. Dat neemt niet weg dat de XC90 een heus veiligheidsschild rond zichzelf optrekt om de risico's op (fatale) verwondingen te verkleinen. Zo anticipeert de auto op een ongeval door de gordels nog voor de impact aan te spannen, zodat de inzittenden beter op hun plaats worden gehouden.
De topversie van de nieuwe XC90 heet T8 en doet een beroep op een oplaadbare hybride aandrijfgroep. Die haalt in totaal 400 pk en 640 Nm uit zijn drukgevoede 2.0-viercilinder en elektromotor van 80 pk. In elektrische modus bedraagt het rijbereik 40 kilometer. Als klap op de vuurpijl belooft Volvo een normuitstoot van 60 g CO2/km. Dieselrijders krijgen keuze tussen een D4-diesel van 190 pk en een D5-biturbodiesel van 225 pk en 470 Nm. Aan benzinezijde is er de T5 van 254 pk en de T6 van 320 pk en 400 Nm. Vierwielaandrijving is telkens standaard.
Volvo lanceert overigens een beperkte eerste oplage van 1927 exemplaren, die enkel online worden verkocht. Onder de motorkap ligt naar keuze de T6 of de D5, beide drukgevoede viercilinders met standaard achttrapsautomaat. De webkopers krijgen ook een pneumatische ophanging, velgen van 21 duim, een genummerd plaatje en een audiosysteem van Bowers & Wilkins van 1400 W met 19 luidsprekers en een volledig geïntegreerde geventileerde subwoofer mee. Deze speciale editie kost 92.700 euro. De basis-D4 met voorwielaandrijving staat echter al voor 51.400 euro in de prijslijst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!