In Duitsland is een nieuw EV-merk geboren. Vanwall is een spin-off van het nu Duitse maar oorspronkelijk Britse Floyd Vanwall Racing Team, dat overigens recent een FIA-goedkeuring kreeg voor deelname aan het WEC 2023 en dus ook aan de 24 Uren van Le Mans, met de Vanwall Vandervell 680 Hypercar.
Maar nu heeft Vanwall dus zijn eerste straatlegale auto voorgesteld, de Vandervell S. De naam is een eerbetoon aan Tony Vandervell, de Britse industrieel die in 1951 Vanwall oprichtte. De Vandervell S is geen super- of hypercar, maar een sportieve compacte middenklasser met vierwielaandrijving en een look die onwillekeurig doet denken aan een moderne Lancia Delta Integrale – maar dat kan ook aan ons liggen.
Tot 580 pk of 450 km rijbereik
De auto zal worden aangeboden in twee versies: Vandervell S en Vandervell S Plus, die allebei over vierwielaandrijving beschikken. De eerste pakt uit met een vermogen van 320 pk, haalt een topsnelheid van 185 pk en trekt in 4,9 seconden op van 0 tot 100 km/u, terwijl de constructeur een rijbereik opgeeft van 'ongeveer' 450 km.
De Vanderwell S Plus is 580 pk sterk, gaat door tot 265 km/u en heeft slechts 3,4 seconden nodig om van 0 naar 100 te gaan, terwijl hij toch nog een zo'n 420 km ver zou geraken. Over de batterijcapaciteiten van beide versies wordt echter niet gerept. Ook worden geen details gegeven over het onderstel of over het materiaal waaruit het koetswerk is opgetrokken – er wordt enkel gespecifieerd dat de splitter vooraan, de zijschorten de achterspoiler van carbon zijn.
Prijzen en leveringen Vanwall Vandervell S
De Vanwall Vandervell S en S Plus zullen in het Duitse Gredingen worden gebouwd in een gelimiteerde oplage van 500 stuks, deels personaliseerbaar volgens de wensen van de klant. De vanafprijs bedraagt 128.000 euro (exclusief btw) en de leveringen zouden moeten starten in het derde kwartaal van 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!